Myten om sexuellt våld borde ha gått i graven

Brottsofferjourens reklam får kvinnor att må dåligt

Publicerad 2022-02-22

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I dag är det internationella brottsofferdagen. Det var Brottsofferjouren som tog initiativ till dagen 1989, för att uppmärksamma brottsutsattas situation. Trots att den ideella organisationens intentioner är goda kan även den hamna fel ibland. Som nu, med deras reklam i Stockholms kollektivtrafik.

På affischerna syns en ung kvinna med texten "VÅLDTAGEN. OCH TRASIG." Därmed förstärks en bild av brottsutsatta kvinnor som trasiga offer som borde ha gått i graven för längesedan.

Det är ingen slump att serie- och filmskapare gärna använder just unga kvinnor som offer för sexuellt våld. Det förstärker bilden av att det är det värsta en ung och "oförstörd" kvinna kan utsättas för. Att efter ett sådant övergrepp finns det ingen väg tillbaka.

Det är inte bara sexistiskt, utan en direkt farlig inställning gentemot kvinnor som blir utsatta.

Reagerar starkt

Cecilia Bödker Pedersen är generalsekreterare på organisationen Storasyster. De ger stöd till personer som blivit utsatta för våldtäkt och annat sexuellt våld. Hon reagerar starkt på affischerna.

– Kampanjen förstärker myten om sexuellt våld och vad det är, att man är trasig. Språkbruket är förlegat. Jag och mina kollegor blev förvånade att det här kunde gå igenom alla nivåer inom BOJ och komma ut, säger Bödker Pedersen till Aftonbladet Ledare.

Jag frågar Bödker Pedersen vad hon tror att konsekvenserna kan bli.

– På vår mottagning jobbar vi hela tiden tillsammans med kvinnor och tjejer för att flytta skulden och skammen till förövaren, där den hör hemma. Det är många som blivit utsatta av sexuellt våld som brottas med just bilden av att våldet gjort en trasig eller förbrukad.

Bödker Pedersen berättar att hela sektorn arbetar med just dessa frågor, och menar att Brottsofferjourens kampanj träffar fel. Arbetet med jämställdhet bör ha kommit längre, och även om det kanske inte var Brottsofferjourens intention så ska skammen inte ligga på den utsatta.

Många kvinnor utsatta

Förra året utsattes var fjärde ung kvinna för sexuellt våld, enligt den senaste undersökningen från BRÅ. Nu tvingas många av dem möta affischer som kallar dem trasiga.

– De förmedlar bilden om att det är kört för dig, du är trasig, det kommer inte gå att laga dig. Jag ser det tvivlet hos många, de undrar om de någonsin kommer bli bra igen. Många har hört av sig och berättat att det inte kändes bra att se den här kampanjen, säger Bödker Pedersen.

BOJ skriver själva att de ska vara en trygg plats att söka stöd hos. Men det finns ett grundläggande fel i hur man ser på människor och brottsutsatta med den här typen av kampanjer. Samtidigt har de ett ansvar att förstå vad orden man använder förmedlar. BOJ visar att de har en hel del kvar att lära.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.