TV4 är lika skadligt som sociala medier

Skapar ångest och en känsla av otillräcklighet

Ikväll är det dags för TV4-succén ”Masked Singer”, som känns som att titta på någon annans glammiga släktträff.

Eftersom min dotter tycker att "Masked Singer" i TV4 är kul så tittar vi på det ihop varje fredagskväll. Programmets ledtrådar är oftast obegripliga och många av "kändisarna" bakom maskerna har jag ingen aning om vilka de är. Min dotter har såklart ännu mindre koll på vilka Marianne Mörck, Hans Rosenfeldt eller Anna Lindberg är. Men det är sång, dans och roliga masker.

Det skulle gå att uthärda om det inte vore för den typiska TV4-känslan av att titta utifrån på någon annans glammiga släktträff.

Masked Singer

Enligt standardmodell har kanalens samtliga underhållningsprogram en kändisjury som dömer om artisterna är bu eller bä. I "Masked singer" består den av Felix Herngren, Nour El-Refai, Måns Zelmerlöw och Pernilla Wahlgren.

Alla är välkända profiler för TV4-publiken. Ett sätt för kanalen att göra reklam och bygga varumärken.

Felix Herngren ses i "Solsidan", Nour El-Refai är känd från "Parlamentet", Måns Zelmerlöw slog igenom i "Idol" och Pernilla Wahlgren och hennes familj är med i det mesta kanalen gör. Let's Dance, Talang, Benjamins matprogram och så vidare.

I Masked Singer skämtar panelen ständigt om sina minst lika kända partners, syskon, barn eller polare. Hittills har åtminstone Pernilla Wahlgrens mamma och gamla svägerskas exman avslöjats bakom maskerna.

Programledaren David Hellenius är inte sämre. Kanske döljer sig hans TV4-fru Renée Nyberg bakom en av säsongens masker?!

Solsidan har blivit en spegelbild

Att titta på TV4 är som att scrolla genom Instagram. Det mesta har ett glättigt filter som tar bort obehagliga spår av verkligheten. Kanalens stora succé "Solsidan" driver med überöverklassens konsumtionshets. Men det börjar bli svårt att garva när serien mest känns som en spegelbild av de ideal som TV4 representerar.

Flera undersökningar har visat att Instagram är direkt skadligt för användarnas mentala hälsa och kroppsuppfattning.

Facebook, som numera kallar sig Meta, försökte till och med tysta ned en egen undersökning om Instagram. Appen kan bidra till en känsla av otillräcklighet, skapa ångest och depression, visade rapporten.

Det skulle lika gärna kunnat vara TV4 som beskrevs.

Agerar som influencers

Alla programledare, oavsett om de presenterar nyheter eller underhållning, är lika välsminkade och glamoröst stylade. Till skillnad från SVT verkar TV4 aktivt uppmuntra sina medarbetare att bete sig som influencers. Profilerna har ofta ett stort antal följare i sociala medier där de visar upp sig när de tränar, går på mingel och umgås med andra kända människor.

Man kan säga att den småborgerliga och familjära TV4-serien "Tillsammans med Strömstedts" inte bara är ett programformat utan förkroppsligar hela företagets själ.

Opartiskhet, mångfald och verklighetens gråa nyanser får stiffa Public service syssla med.