Ledsen, men ditt tåg försenas i 350 år till
Svenska järnvägen är en härdsmälta
Året är 2374. Ditt tåg går äntligen i tid.
Sverige har precis gjort klart arbetet med att byta ut alla gamla utslitna spår, ledningsstolpar och kontaktledningar på vår järnväg.
För det är så lång tid arbetet beräknas ta i nuvarande takt: 350 år. Det visar en ny granskning från DN.
Kostnaderna för den svenska järnvägen bara växer. Arbetet med underhållet kostar 400 000 kronor per timme, året om, visar en ny rapport som konsultbolaget WSP gjort för SJ:s rapport ”Järnvägslyftet”.
Totalt landar notan på 70 miljarder kronor.
Härdsmälta
– Det stora problemet är att vi är på väg mot en nationell härdsmälta och jag ser ingen som räcker upp handen och tar ansvar och ser till helheten, säger SJ:s vd Monica Lingegård till DN.
Någon hjälp från Tidögänget är inte att vänta. Regeringen har med all önskvärd tydlighet visat att järnvägen inte är prioriterad.
En av de första sakerna man gjorde efter valet 2022 var att skrota planerna på nya stambanor för höghastighetståg som tidigare regering lagt. Vips, ut genom fönstret bara.
Nu gick Sverige dessutom miste om det mångmiljardstöd från EU man kunde fått för investeringen.
Pengar och tåg som går i tid? Nej, så roligt ska vi inte ha det i Tidölagets Sverige. Om det är något vi lärt oss av regeringen de senaste två åren är det att allt som är klimatskadligt går före det klimatvänliga.
Flyget, flyget, flyget
Ett exempel på det är den senaste vårändringsbudgeten. I den bestämde sig regeringen för att skjuta till över en miljard för upprustning av... flygplatser. Flyget ska stimuleras! Detta framtidens färdmedel!
Samtidigt som regeringen kastar pengar på flyget har resandet på järnvägen ökat. Rejält. Sedan 90-talet har resandet fördubblats, enligt ”Järnvägslyftet”.
Men det bekommer icke infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). I november skrev han en debattartikel i Aftonbladet och meddelade att regeringen minsann inte skäms för att man investerar i flyget.
Vad som kan vara värt att nämna i sammanhanget är att Swedavia i februari släppte en rapport som visar att svenskarna flyger allt mindre.
Järnvägskommission
En fungerande järnväg är i nuläget 350 år och 70 miljarder kronor bort. Om vi vill ha en fungerande tågtrafik krävs en bredare politisk överenskommelse mellan flera partier.
Det är dags att lägga kulturkriget bakom sig och tillsätta en järnvägskommission för att kväva den här härdsmältan.
Eller så får vi snällt vänta till 2374.
Vad tycker du? Chatta med Rasmus om den svenska järnvägen. Livechatten börjar klockan 09.00, men du kan skriva inlägg redan nu.
Denna chatt är stängd.
Så, gänget.
Det var allt vi hann med idag.
Tack för era kloka inspel och frågor.
På återseende!
Jag tycker det är rätt tragiskt att Sverige som ska vara ett välfärdsland inte kan ha ett fungerande tåg nätverk.
Jag åker sällan tåg för de 100 milen jag brukar åka är billigare med bil? hur är tanken där när man vill folk ska välja att åka tåg?
tycker också det är märkligt att det är billigare för mig att åka till Danmark med tåg än att åka från norrland till västkusten? typ 1/3 del av priset om inte mer.
BenganVi tycks leva i den uppochnervända världen.
Rasmus Hansson25 juli09.21Godmorgon
Jag har noll högskolepoäng. Men t o m jag kan räkna ut att om man sprittar upp ett bolag o lägger varje del för sig med resultatsndvar, DÅ blir det dyrare. Alltid. Oavsett.
En av ruskigt många misslyckade privatiseringar. Skolan. Apoteket. SJ. Vården. Posten
Jag hoppas en människa med eller utan högskolepoäng återställer dessa områden för Sveriges bästa
Flexibel 33Privatiseringar gör det sällan bättre för vanligt folk.
Rasmus Hansson25 juli09.20Hej Rasmus
Utöver mer resande hade jag hoppats på en större utbyggnad och upprustning av järnvägen för att kunna skicka merparten av fjärrgods via godståg och inte via lastbil. Tokigt att behöva köra lastbil mellan Malmö och Kiruna. Det borde vara förbjudet..!
MatsDet låter som en ouppnåelig utopi i dagens Sverige.
Rasmus Hansson25 juli09.19Den största nackdelen är ju med dessa granskningar och debatter är att nästa vecka har man gått vidare till strandskyddet eller något annat kul och lägger all krut där istället.. Sen om två-tre år när järnvägen åter igen är på tapeten så är vi tillbaka i de diskussioner som förs idag men inget har hänt..
GöstaDu har en poäng. Men viktig infrastruktur borde vara högt upp på prioriteringslistan vare sig ledarskribenter debatterar det eller ej.
Rasmus Hansson25 juli09.18