Lite pinsamt, Elmsäter-Svärd

Uppdaterad 2019-06-25 | Publicerad 2012-05-30

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I går avslutade riksdagens konstitutionsutskott arbetet med årets granskning av ministrarnas felsteg och tillkortakommanden.

Enligt uppgifter till SVT kommer rapporten som presenteras i morgon att innehålla kritik av flera ministrar. Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström råkar värst ut. Inför riksdagens EU-nämnd har hon lämnat felaktiga uppgifter om hur förhandlingar i Bryssel egentligen gått.

Så får man absolut inte göra, och Engström får finna sig i bannorna.

Men Hillevi Engström lär inte bli ensam, och frågan är om inte infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är den som borde skämmas mest.

I hennes fall handlar kritiken näm­lig­en inte om att hon slarvat en smula med fakta eller underlag, utan om något mycket konkret.

Elmsäter-Svärd bär en del av ansvaret för att ha slarvat bort 125 miljoner skatte­kronor som riksdagen anslagit för att få tågen att gå i tid.

Det handlar förstås om det brittiska företaget Balfour Beatty Rail, och cirkusen kring skötseln av den svenska järnvägen.

År 2009 fick bolaget Trafikverkets uppdrag att sköta järnvägsunderhållet i Västsverige fram till 2015.

Redan efter tio månader hade det dock gått så illa att kontraktet måste rivas. Det brittiska bolaget klarade inte en svensk vinter, och ville ha extra betalt för att röja snö.

För det uppsagda kontraktet betalades 125 miljoner kronor – till företaget som misslyckats. Pengar som Trafikverket enligt planerna skulle ha använt för att förbättra underhållet och få tågen att gå.

125 miljoner kronor för ett jobb som inte blir gjort, till ett företag som misslyckats. Det låter som en riktigt dålig affär, utom möjligen för det brittiska bolaget.

Och som om inte det vore nog – sed­an dess har Balfour Beatty Rail fått nya kontrakt i Västsverige.

Och järnvägen lider fortfarande brist på pengar till underhåll.

Det måste vara lite pinsamt, Catharina Elmsäter-Svärd.

Följ ämnen i artikeln