Svenskarnas skulder bränns på Super Bowl

Betalningspåminnelser är Klarnas guldgruva

Ikväll möts Tampa Bay Buccaneers och Kansas City Chiefs i årets Super Bowl-final. Förra året uppträdde Shakira och Jennifer Lopez i halvtid, i år har uppdraget gått till The Weeknd.

Halv ett i natt sparkar årets Super Bowl igång i USA. Det är finalmatchen i den amerikanska fotbollens liga NFL som brukar locka cirka 100 miljoner tv-tittare världen över. Tv-sändningen är den största i USA och det läggs enorma summor på reklam och spektakulära artistuppträdanden.
Ett företag som kommer att göra reklam i pausen i nattens match är det svenskgrundade kreditföretaget Klarna. Prislapp: 100 miljoner kronor.

– Det kan ju anses lite fånigt. Men det är en sån sak som jag har tänkt på. Att en dag, om vi verkligen lyckas, så är vi med på Super Bowl, säger Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski till SvD Näringsliv.

Det dyra draget ska symbolisera ett nytt kapitel i Klarnas historia. På 15 år har betalningstjänsten gått från att vara en idé av några studenter på Handelshögskolan till att vara svår att undvika i den svenska näthandeln. Nu är företagets ambition att konkurrera med de största "köp nu betala senare"-apparna på marknaden.

– Det vi bygger globalt är att bli startpunkten för människors shopping, säger David Sandström i samma intervju.

Regelrätt skuldfälla

Klarna själva beskriver sin affärsidé som en smidig betalningstjänst på nätet. Men den skulle också kunna liknas vid en regelrätt skuldfälla för många människor. Fakturorna hamnar i Klarnas egna rosagulliga app som är lätt att glömma bort eller förträngas. Betalningspåminnelser är Klarnas guldgruva. Förra året blev företagets intäkter bara från räntorna för fakturor som betalats försent 2,79 miljarder kronor.

Och kundernas skuldberg växer. Enligt siffror från Kronofogden har skulderna från Klarnas kunder ökat från 54,2 miljoner kronor 2016 till 197,4 miljoner förra året. Vi shoppar förvisso mer än någonsin på nätet, särskilt under pandemin. Men Finansinspektionen visade i en rapport från i höstas att också konsumtionslånen växer dramatiskt, särskilt bland unga mellan 25–35 år.

Den som är satt i skuld är inte fri. Det är dessutom en klassfråga. Låg utbildning, arbetslöshet och låga inkomster ligger ofta till grund för att man dragit på sig skulder. Att vara fattig kan bli riktigt dyrt. Förutom att lånen medför skyhöga räntor kan betalningsanmärkningar göra livet surt under lång tid. Det kan bli svårt för att inte säga omöjligt att få en hyresrätt, ta ett banklån, teckna ett mobilabonnemang och ibland även att få vissa jobb.

Skärpt lagstiftning

För att skydda konsumenter mot överskuldsättning skärpte regeringen betaltjänstlagen i somras. Det innebär att konsumenter alltid ska erbjudas direktbetalning i första hand vid e-handel. Men det har inte varit tillräckligt och tidigare finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har öppet kritiserat H&M och Klarna för att de försöker runda lagen.

Själva har Klarnas ägare siktet inställt på en börsnotering i USA, som enligt vad SvD erfar kan bli större än Spotifys. I kväll ska företaget bränna 100 miljoner på reklam inför världens ögon. I USA har fattigdomen i pandemins spår ökat drastiskt. Löften om att köpa nu och betala senare med några klick i mobilen är inte den amerikanska drömmen, men väl en dröm som ett svenskt företag vill tjäna pengar på.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.