Broccolin som kunderna ratar

Grönsaksodlare: ”För mig är det skrämmande”

Publisert:
SEKUNDA BROCCOLI. ”Dessa går jättebra att sälja när vi står på marknader, men kunden plockar dem inte i butik, då de tror att de är dåliga”, säger Magdalena Hermelin.

Vi vill gärna ha närproducerat och ekologiskt. Men ser inte broccolin ut som förväntat, eller är för dyr, ratas den. 

– För mig som producent och lantbrukare känns utvecklingen skrämmande, säger grönsaksodlaren Magdalena Hermelin.

Hermelins gårdsbutik utanför Skänninge i Östergötland drivs av makarna Magdalena och Olof Hermelin. 

Parets grönsaksodling består av ett trettiotal grönsaker som odlas efter säsong. Förutom den egna gårdsbutiken säljer de till butiker i Stockholm och i Östergötland.

Men trots att allt fler vill ha närproducerat och ekologiskt så väljer kunder ändå bort det. 

– Konsumenten vill ha ekologiskt, men har en bild av hur en morot eller ett äpple ska se ut. Det ligger så djupt förankrat hos människor, säger Magdalena Hermelin och visar en ”sekunda broccoli”.

– Dessa broccoli går jättebra att sälja när vi står på marknader, men kunden plockar dem inte i butik, då de tror att de är dåliga, fast de smakar lika bra.

Kunderna är problemet

Ytterligare en aspekt är kostnaden. Hur mycket är vi villiga att betala för bra råvaror?

– Folk kan lägga tusentals kronor på en Iphone, men mat får inte kosta för mycket. För 50 år sedan gick 30 procent av vår inkomst till mat. Idag är siffran nere på runt 11 procent. Samtidigt som kunderna är medvetna och gärna vill ha närproducerat och ekologiskt. För mig som producent och lantbrukare känns utvecklingen skrämmande, säger Magdalena Hermelin.

Hon tycker att problemet ligger hos kunderna. 

– Jag som jobbar småskaligt vet att då blir det ett annat pris. Många butiker är väldigt positiva till det, men för dem gäller det att också få det sålt. Som jag ser det ligger problemet hos konsumenterna. Bra råvaror måste få kosta.

Magdalena Hermelins grönsaksodling består av ett trettiotal grönsaker som odlas efter säsong.

Svinnet av det som kallas defekta produkter är något det talas alldeles för lite om, anser Magdalena Hermelin. 

– Om vi konsumenter vill vara klimatsmarta så är det just här vi kan göra skillnad. All mat som produceras fram och sedan slängs är bara dåligt. 

”Någon annan får köpa det”

Produkter som sorteras bort går bland annat  till restauranger och används som djurfoder, enligt LRF, Lantbrukarnas riksförbund. 

– Många butiker tycker att även det som är krokigt och fläckigt, som sorteras bort, borde säljas. Men det är få kunder som väljer dessa när de ligger framlagda. Lite en attitydsfråga tror jag, många tänker "att någon annan än jag får köpa det", säger Marcus Söderlind på LRF. 

Broccolin som kunderna ratar
  • Varje vecka är det onsdag. Men inte vilken onsdag som helst. Det är Matsmarta onsdag! Genom kunskap, härliga tips och recept vill vi inspirera dig och hela svenska folket att äta lite klimatsmartare. Och man måste ju börja någonstans – så varför inte en dag i veckan?
Makarna Magdalena och Olof Hermelin driver även en gårdsbutik. Trots att allt fler vill ha närproducerat och ekologiskt så väljer kunder ändå bort det. ”Konsumenten vill ha ekologiskt, men har en bild av hur en morot eller ett äpple ska se ut”.