Påskmust slår rekord – lagren tömda

Light och lyx nya trenderna

Uppdaterad 2021-04-01 | Publicerad 2021-03-31

Suget efter kall påskmust är starkare än någonsin. 

Allra mest ökar försäljningen av sockerfria varianter. 

– Vi har inte en droppe kvar på lagret, säger Henric Byström på Carlsberg.

Lagret i Falkenberg ekar tomt dagarna innan påsk. För första gången har mer än åtta miljoner liter Apotekarnes påskmust levererats till butiker runt om i Sverige.

– Nu när påskhelgen är runt hörnet kan vi konstatera att försäljningen slår nytt rekord, säger Henric Byström Kommunikationschef på Carlsberg Sverige. 

Lidls påskmust Freeway har också ökat försäljningen – med 10 procent sedan förra året. 

– Vi ser att light-varianten är extra populär. Den vanliga musten har ökat med cirka 6 procent sedan förra året medan light-varianten har ökat med 14,5 procent, säger Filip Lindmark pressansvarig på Lidl. 

Fler vill skippa sockret

Även Apotekarnes och Nygårda märker att det är framförallt den sockerfria påskmusten som har drivit upp volymen kraftigt under de senaste åren. 

Vad gäller Apotekarnes sockerfria variant så har försäljningen tredubblats på fem år. 

– Allt fler väljer sockerfri påskmust, samtidigt tycks det inte påverka den vanliga påskmusten som också fortsätter att öka i popularitet, säger Henric Byström. 

Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups som producerar Nygårda påskmust, säger att försäljningen av deras sockerfria must ökat med ungefär 25 procent. – Det ger ju någon form av indikation vad konsumenter söker framåt också – mindre socker, säger Rose-Marie Hertzman.

Lyxig påskmust 

Hon noterar också en annan trend inom must-världen: att många börjar efterfråga mer lyx. 

– Konsumenter söker variation, och då framförallt lyxig sådan som fatlagrade varianter med ännu mer smak, säger hon. 

Även om påskmusten är populär så är det fortfarande julmusten som står för 80 procent av den totala mustförsäljningen i Sverige. Det beror framför allt på att den konsumeras under en betydligt längre tidsperiod än påskmusten, enligt Carlsberg.

Miljoner liter påskmust dricks i helgen.

Fakta: Historien om den omtyckta musten 

  • Must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust som snabbt blev en succé. 
  • Numera dricker svenskarna över 45 miljoner liter must varje år.
  • Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest. 

Källa: Carlsberg Sverige

Följ ämnen i artikeln