Glassrekord: Åtta liter per svensk i fjol

Här är svenskarnas favoritglass

Av:  TT

Glass var populärt bland svenskarna i fjol.
Glass var populärt bland svenskarna i fjol.

Svenskarna fortsätter att vräka i sig glass. I genomsnitt äter vi en halv liter mer glass per person än vi gjorde före pandemin – och vi äter dessutom lyxigare sorter.
En av storsäljarna är Sias glassbåt som såldes i det imponerande antalet 15 658 000.

8,1 liter glass per person. Det är facit för svenskarnas genomsnittliga glasskonsumtion under 2021, enligt analysföretaget Nielsens statistik från dagligvaruhandeln som glasstillverkaren Sia sammanställt. Före pandemin, 2019, åt vi i snitt 7,5 liter glass per person och år.

Dan Bengtsson, marknadschef på Sia, ser just pandemin som orsak till att varje svensk nu äter ungefär en halvliter mer glass om året.

– Man är hemma mer och man köper hem mer glass till sin frys. Man konsumerar glass på ett annat sätt. Det ser man också på att flerpacksegmentet, där man köper hem strutar och pinnar i ett flerpack, har växt explosionsartat från 2019 fram till i dag, säger han.

På Sia kan man också konstatera ett nytt rekord i antalet sålda glassbåtar, en storsäljare sedan 1960-talet. Under 2021 såldes 15 658 000 glassbåtar i Sverige – en ökning från föregående år med nära två miljoner!

– Det är en påtaglig ökning, vi är alla tagna lite på sängen, säger Dan Bengtsson.

Sol gör oss glassugna

Felix Müntzing, försäljning- och marknadschef på Triumf Glass, ser liknande förklaringar.

– Det är en ökad försäljning helt klart. Man kanske har glass oftare hemma i och med att man tillbringar mycket mer tid i hemmet nu. Men det har också med vädret att göra. När det är bra väder ser vi en stor ökning i försäljningen och vi fick ändå en ganska bra sommar förra året, säger han.

Glassmarknaden växte med 2,8 procent värdemässigt under förra året. Konsumtionen ökade mer blygsamt, med 0,1 procent. Dock skedde ökningen från redan höga nivåer – under 2020 ökade glasskonsumtionen med hela 8,4 procent.

Dyrare glass går hem

Att marknadsvärdet ökade mer än försäljningen beror troligtvis på att svenskarna blivit finsmakare. Försäljningen av de dyrare glassarna, premiumglass, ökade med 93 procent hos Sia. Även konkurrenterna Triumf och GB ser en liknande trend.

– Det beror nog på att man vill unna sig mer under kristider. När det är stökigt så tyr man sig till vardagslyxen, och då är glass en sådan del, säger Dan Bengtsson på Sia.

Försäljningen av glass i flerpack ökade med 6,5 procent, något samtliga glasstillverkade tillskriver pandemins hemmasittande.

”Med mer tid hemma, väljer vi fortfarande att ta glasskiosken hem, så flerpack ökar; pinnar och strutar i en och samma förpackning”, skriver Sandhya Forselius, kommunikationsansvarig på Unilever som äger GB Glace, i ett mejl.

Styckglassarna som sålde bäst 2021

Sia Glass:

  1. Glassbåt
  2. Sandwich
  3. Knäck
  4. Mandel
  5. Sötis

Triumf Glass:

  1. Dumlestrut
  2. Sitting Bull
  3. Snickers
  4. Salmiakki
  5. Sandwich

GB Glace:

  1. GB Sandwich
  2. Tip Top
  3. Piggelin
  4. Magnum Mandel
  5. Solero Exotic

Publisert:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN