Tveksam reklam – ofta dyrare anlita lånetjänst

Olle Lindström/TT

Publicerad 2022-04-08

Håll i pengarna. Låneförmedlarna vill ha sin del av kakan. Arkivbild.

Låneförmedlarna växer som svampar ur jorden och vill med intensiv reklam få dig att lägga om lånen och spara pengar.

Men tro dem inte. Ofta blir det dyrare, enligt Finansinspektionens granskning.

De bombarderar med reklam, i tv och på andra platser. Sänk din månadskostnad! Vi jämför räntan åt dig! Spara pengar genom att samla dina lån! Ungefär så ser Schibstedägda Lendos, riskkapitalägda Samblas och de ytterligare runt 30 låneförmedlarnas budskap ut.

Och visst, för vissa kan en omläggning av lånet/lånen vara positivt, det kan inledningsvis bli en lägre månadskostnad. Men i stället en längre återbetalningstid. Den lägre månadskostnaden blir därför ofta en synvilla, enligt Finansinspektionen (FI).

– Det kan bli billigare i början, men blir ofta i slutändan dyrare, säger Susanna Grufman, biträdande generaldirektör på Finansinspektionen (FI) och ansvarig för konsumentskyddsfrågor.

Smetas ut över tid

Anledningen till att lånets totalkostnad ofta blir dyrare än det ursprungliga lånet är låneförmedlarnas vanliga upplägg på lånen – att erbjuda så kallade annuitetslån där man betalar lika mycket varje månad, vilket innebär mycket ränta i början av lånetiden och i slutändan alltid leder till högre räntekostnader för lånet, enligt FI.

Låneförmedlarna lever på att ta en avgift från de verkliga kreditgivarna för varje förmedlat lån. Det är också vanligt att låntagarna erbjuds att i samma veva utöka lånet.

– Ju fler som lägger om sina lån desto mer pengar tjänar låneförmedlarna, säger Susanna Grafman.

Gör goda vinster

Årsredovisningar för några av storspelarna Lendo och Sambla (som i fjol slogs ihop med Advisa) visar på mycket goda vinstmarginaler där var tredje intäktskrona är ren vinst.

Och just det väcker frågor.

– Agerar de i konsumentens intresse, fortsätter hon?

Så här svarar Samblas vd Per Österström i ett mejlsvar:

”Många vill förbättra sin lånesituation, och genom att samla ihop sina lån och krediter kan vi sänka kundens totala lånekostnad genom ett nytt lån med lägre ränta. Vi har också kunder som behöver komma ner i månadskostnad för de har svårt att få ihop ekonomin, och då kan ett lån med längre avbetalningstid vara aktuellt och därmed en högre totalkostnad”.

Det handlar om väldigt många lån som går via låneförmedlarna. 40 procent av alla blancolån, lån utan säkerhet, går via dessa låneföretag, enligt FI:s undersökning. Hos småbankerna handlar det om 60 procent och då företrädesvis yngre personer. 2020 hade 1,4 miljoner personer tecknat ett blancolån, ibland flera stycken dessutom.

Flera granskningar

I år ska myndigheten göra en större analys av låneförmedlarnas verksamhet.

– De har en viktig roll eftersom många använder sig av dem, säger Susanna Grufman.

Även Konsumentverket synar branschen och har flera granskningar på gång mot några olika låneförmedlare, enligt Emelie Rogner, jurist på myndigheten. Ett ärende tar sikte på att marknadsföringen inte anses måttfull. Reklamen får bland annat inte uppmana till att ta lån. I det aktuella fallet framhåller bolaget Likvidum en låg månadskostnad utan att berätta vad den slutliga kreditkostnaden landar på.

Följ ämnen i artikeln