Swishande till välgörenhet ger pengar till banken

Uppdaterad 2017-08-23 | Publicerad 2017-06-19

Två av sex banker tar betalt när du swishar pengar till en välgörenhetsorganisation.

När du swishar ett bidrag till en välgörenhetsorganisation kan en del av pengarna hamna hos bankerna.

Flera banker tar nämligen betalt.

– Det är klart att vi gärna skulle slippa den kostnaden, säger Cecilia Sobocki, pressekreterare på Röda Korset.

Två av sex banker tar betalt varje gång du swishar pengar till en välgörenhetsorganisation. Men även om inte alla banker gör det måste organisationerna ofta betala en årsavgift för att kunna använda den mobila betaltjänsten.

Hos Swedbank och Sparbankerna kostar det lika mycket för välgörenhetsorganisationer som för företag och föreningar att använda Swish, det vill säga runt två kronor per mottagen överföring.

”Påverkar våra välgörande ändamål”

Hos Handelsbanken är transaktionskostnaden densamma, men här får organisationerna även betala en uppläggningsavgift på flera hundra kronor och en månadsavgift.

Röda Korset har i dag ett Swish-avtal med just Handelsbanken.

– Det är klart att vi gärna skulle slippa kostnaden, för det ökar våra administrativa kostnader som i slutändan påverkar våra välgörande ändamål, säger Cecilia Sobocki, pressekreterare på Röda Korset.

Hon menar att de förra året gjorde en genomlysning där de kontrollerade Swish-avgifterna.

– Då var de lägst hos Handelsbanken, det var därför vi tecknade avtal med dem. Bland annat för att de hade en relativt låg avgift för faktureringen.

Hur kan de ha haft den lägsta avgiften när transaktionskostnaderna för Swish är gratis för välgörenhetsorganisationer hos de flesta bankerna?

– Vi ser över lösningar hela tiden. Sedan ändras den här marknaden ständigt och vi kollar hela tiden på hur kan vi göra för att sänka de här kostnaderna. När vi hittar nya möjligheter tecknar vi nya avtal.

Många av Röda Korsets lokalavdelningar har egna bank- och Swish-avtal.

Förhandlar lokalt

Handelsbankens olika lokalkontor förhandlar också fram olika villkor för betaltjänsten. Den generella prissättningen är bara rekommendationer.

– Det finns naturligtvis ett stort intresse för våra lokala bankkontor att komma överens med sina kunder så att de känner sig nöjda med villkoren. Swish Företag är samma tjänst för både företag och olika typer av föreningar, säger Johan Wallqvist, presschef på Handelsbanken.

Hur viktigt är det för er att det ska vara billigt för välgörenhetsorganisationer att använda sig av Swish?

– Jag kan inte svara på den frågan. Det är upp till varje lokalt bankkontor att lyssna på kundens önskemål och behov och komma fram till ett gemensamt beslut.

Läkare utan gränser har också ett Swish-avtal med Handelsbanken, men enligt Ida Bah, som är insamlingsansvarig, kostar det inte något extra i transaktionsavgifter.

– Om det är så att det kostar för en del organisationer är det olyckligt, för alla organisationer jobbar för att på något sätt göra något bättre. För vår del vill vi ha så låga kostnader som möjligt, säger hon.

”Förekommit synpunkter”

Rädda Barnen betalar ingen heller någon transaktionsavgift för Swish, då de använder Nordea.

Hos Swedbank och Sparbankerna försöker man förhandla fram bra villkor för organisationerna.

– Visst har det förekommit synpunkter, men då har de kundansvariga diskuterat med kunden och hittat gemensamma lösningar, säger Anette Ringius, presskontakt på Swedbank.

Varför behöver banker ta betalt för Swish överhuvudtaget när de tjänar på att slippa hantera en massa kontanter?

– Det är ett affärsbeslut som vi har tagit.

Men det kan ju inte krävas lika mycket resurser, som till exempel personal, för att hantera Swish som kontanter?

– Nej, inte personella resurser. Men kostnader för att utveckla och förbättra Swish till våra kunder.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu