Därför är bensin och diesel så dyrt just nu

Fyra faktorer bakom höga bränslepriserna

Uppdaterad 2022-04-27 | Publicerad 2022-03-04

Kriget i Ukraina driver upp drivmedelspriserna i Sverige.

Men även skatter och reduktionsplikten är del av de höga priserna.

– Råoljepriset har stigit kraftigt efter den ryska invasionen och oljan är en viktig komponent i bensin- och dieselpriset, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige.

Priserna på bensin och diesel går upp och ner som en bergochdalbana, men är fortsatt mycket höga. Trots fredagens nya sänkning kostar nu dieseln 24,57 och bensinen 21,24 kronor per liter.

Rysslands invasion av Ukraina pekas ut som anledningen till de höga priserna. Men hur hänger det ihop?

Många aktörer vill just nu inte ta i den ryska oljan. Mellanhänder, fraktbolag, försäkringsbolag och banker vill inte befatta sig med den på grund av rädsla att kunna bli föremål för sanktioner, skriver CNN.

Ryssland tredje största oljeproducent

Det gör att mindre olja kommer ut på marknaden eftersom Ryssland är världens tredje största producent av råolja.

– Invasionen har fått råoljepriset att stiga kraftigt. Det beror på att råolja är världens mest handlade råvara och väldigt känslig för konjunktursvängningar. Kriget får utbudet av råolja att minska och det får priset att stegra, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, branschorganisation för drivmedelsbranschen.

Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige.

Finns det annat som påverkar priset för konsumenter i Sverige?

– Vi har också en reduktionsplikt som gör att vi måste blanda in en hög andel biodrivmedel, för att på sikt kunna göra oss av med fossila bränslen. Det är något som branschen själv förespråkar, men biodrivmedel är dyrare än det fossila som vi ersätter vilket gör att priset ökar.

Så hög är skatten på bensin och diesel

Aftonbladet har tidigare rapporterat om hur priserna på de växtbaserade råvarorna som används för biodrivmedel också går upp, bland annat rapsolja.

Hur är det med skatten då?

– Det är den tredje faktorn i priset. I Sverige har vi en hög beskattning på drivmedel. 40 procent av dieselpriset är skatt och för bensinen är det 60 procent, säger Jessica Alenius.

En annan faktor är valutan.

– Valutaförändring är också en komponent. Olja handlas i dollar och har vi en svagare krona så får vi betala mer, vilket påverkar priserna på drivmedel i Sverige.

Kan priset sjunka igen?

– Just nu är det invasionen av Ukraina som får priserna att öka. Det är ingenting som Sverige kan rå över. Men om Sverige vill försöka sänka bränslepriserna så finns möjligheten att sänka på skattetrycket på drivmedel. Det skulle vara bra för att bibehålla svensk konkurrenskraft då priserna börjar bli höga för konsumenter och för dem som transporterar varor, säger Jessica Alenius.

Kompensation för höjda drivmedelspriser?

Finansminister Mikael Damberg (S) säger att man från regeringens håll följer frågan om drivmedelspriserna väldigt noga. Att kompensera för hela prisökningen som kriget innebär är dock inte aktuellt.

– Men vi analyserar däremot om vi behöver gå in med särskilt stöd i den här situationen, säger Damberg till TT.

Just nu väntar regeringen på förtydliganden från EU-kommissionen om hur statsstödregler kan eller ska användas.

Finansminister Mikael Damberg (S).

Sänkt bränsleskatt i maj

En viss skattesänkning av bensinpriset är faktiskt på gång. I maj sänks priset med 50 öre litern, efter att budgetalternativet från M, KD och SD röstades igenom i riksdagen före jul.

Den sänkningen är dock redan ”uppäten”, om man jämför med priset när den röstades igenom.


Så mycket av bränslepriset är skatt

Mer än hälften av bensinpriset består av olika skatter. Nedbrutet så gömmer sig koldioxidskatt, energiskatt och moms bakom skatten på bensin och diesel.

Fredagen den 8 april förhåller det sig så här:

Genomsnittligt literpris för bensin vid pump: 20,44 kronor.

Det kostnaden har följande beståndsdelar:

Bensinpris och skatt, fredagen den 8:e april

  • Produktkostnad och bruttomarginal: 9,53 kronor/liter 
  • Moms på bensinen*: 2,38 kronor
  • Energiskatt: 4,18 kronor/liter 
  • Koldioxidskatt: 2,64 kronor/liter
  • Moms på skatten*: 1,71 kronor

* Moms: 25 procent

Källa: Ekonomifakta.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu