Mobilen nya skuldfällan

Uppdaterad 2019-12-12 | Publicerad 2010-03-24

Mobilräkningen är den nya skuldfällan för unga.

Över 30 000 betalningsförelägganden om mobilräkningar kom in mot ungdomar mellan 18-25 år under förra året.

– Om sms-lån är en motorväg till skuldfällan så är obetalda mobilräkningar en åttafilig autobahn, säger Jan Åkerlund, pressombud på Kronofogdemyndigheten.

De ungas skulder hos kronofogden ökar kraftigt. Förra året hade över 40 000 mellan 18-25 en skuld hos kronofogden.

Obetalda mobilräkningar är den överlägset största skuldtypen. Mer än var femte ansökan om betalningsföreläggande för dem mellan 18-25 år rör just obetalda mobilabonnemang.

Det är fler än dubbelt så många som rör sms-lån.

Operatörerna har ett ansvar

– Unga startar mobilabonnemang hos flera operatörer samtidigt utan att ha någon koll på konsekvenserna av att de inte kan betala räkningarna. Att få betalningsföreläggande som ung är en katastrof, en elektronisk fotboja. Man kan inte ta lån och får svårt att skaffa en hyreslägenhet, säger Jan Åkerlund.

Kronofogdemyndigheten lägger en del av ansvaret för mobilskulderna på operatörerna.

– Företagen behöver se sina rutiner. Nu kan 18-åringar skaffa flera mobilabonnemang samtidigt och jag förstår inte varför. Och i dag kan man få ett sms när en räkning är betald, och jag undrar varför man inte får sms som en påminnelse innan betalningen har skett istället.

När man är 18 år är man myndig. Borde man inte kunna sköta sin ekonomi då?

– Självklart har individen ett ansvar. Men du föds inte med ett sunt förnuft inom privatekonomi, det är något du lär dig. Samhället har ett stort ansvar i att lära ut hur man får ekonomin att fungera och vilka konsekvenserna blir av en obetald räkning.

"Har generösa avbetalningsplaner"

Operatörerna är medvetna om ökningen med obetalda mobilräkningar. Tre mobiloperatörer finns bland de tio största indrivarna hos kronofogden. Operatören 3 gjorde 52 758 anmälningar om betalningsförelägganden förra året, följt av Telia Sonera med 43 855. De gör de två bolagen till de två största indrivarna efter Trafikförsäkringsföreningen, som toppar statistiken.

– Vi har inget bra svar på varför mobilskulderna har ökat. Men vi försöker vara generösa med avbetalningsplaner om man inte kan betala, och vi gör alltid kreditupplysningar innan vi låter någon teckna ett abonnemang, säger Karin Nordlund, informationsansvarig på Telia.

Erik Hörnfeldt, informationschef hos 3, medger att de har ett ansvar för att unga inte ska hamna i en skuldfälla. Han framhåller dock att nästan alla svenskar har en mobiltelefon idag.

– Vi och Telia tecknade flest nya kunder förra året. Då ökar risken att få in kunder med dålig betalningshistoria. Men vi gör en kreditprövning innan abonnemangen tecknas. Och innan vi går vidare med en försenad räkning får kunden en påminnelse, sedan ett varnings-sms och efter det stängs mobilen så att det bara går att ringa till vår kundservice. Efter det lämnas ärendet till inkasso som skickar ett nytt brev med hot om kronofogde. Först efter det går ärendet till kronofogden, säger han.

3 toppar statistiken

Anledningen till att 3 toppar statistiken med betalningsförelägganden bland operatörerna är att företaget har bytt inkassoföretag, enligt Hörnfeldt.

– Vårt gamla inkassoföretag slog ihop flera räkningar innan de gick vidare till kronofogden, till skillnad från det nya. Det gör att ärendena blir många samtidigt som den totala skulden inte har ökat så alarmerande, säger han.

Hos Telia och 3 kan en person under 23 år som mest teckna två mobilavtal samtidigt. De har dock ingen möjlighet att kontrollera om en person redan har ett mobilabonnemang hos en annan operatör, enligt Nordlund och Hörnfeldt.

Lagen skyddar oss inte mot giriga
operatörer

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu