Nattsvart för taxibranschen – konkurserna ett faktum

Marianne, 59: Mina körningar har halverats

Uppdaterad 2020-03-30 | Publicerad 2020-03-26

Taxichauffören Marianne Klarberg, 59, har tappat hälften av sina kunder till följd av coronakrisen.

Många andra står på randen till konkurs.

– Det är ett fruktansvärt läge, säger hon.

Taxibranschen var en av de första att hårt drabbas av coronakrisen.

Och läget blir allt mer akut för varje dag som går.

– Jag är jätteorolig både för min egen och mina kollegors skull, säger Marianne Klarberg.

Hon har arbetat som taxichaufför i Stockholm i sju år och kör mest så kallade omsorgsresor, människor med funktionsvariationer och pensionärer.

– Nu är de flesta sjuka och andra hålls hemma i risk för smitta. Mina körningar har halverats.

”Blir helt utan inkomst”

Men ändå är hennes läge inte värst, tillägger hon.

Många av hennes kollegor som kör inne i stan, mellan kontor och till flygplatser har drabbats ännu hårdare.

– Nästan alla kör dessutom på provision, det är väldigt ovanligt med fast lön i den här branschen. Utan kunder blir vi helt utan inkomst.

”Taxibranschen bara dök, det är helt fruktansvärt”, säger Marianne Klarberg.

Nattsvart läge

Även branschorganisationen Svenska Taxiförbundet larmar om att krisen förvärras för varje dag som går. Konkurser är ett faktum, och det handlar inte om veckor eller månader – utan dagar, enligt förbundets kommunikationsansvarige Kenan Harbas.

– Läget är nattsvart och många står redan med i princip noll kronor i intäkter, säger han.

Majoriteten av förbundets medlemmar vittnar om upp till 80 procent inkomstbortfall, vissa till och med 100 .

– Vi hör om medlemmar som brukar köra in 100000 kronor per månad och bil, och i mars bara har kört in 3500. För den summan ska löner, försäkringar och annat betalas. Det är inte hållbart.

Harbas berättar att den sista livlinan för taxiföretagen är samhällsbetalda körningar som exempelvis skolskjuts, färdtjänst och sjuktransporter som betalas med offentliga medel.

– Men även där blir det tuffare eftersom många äldre nu håller sig hemma. Om politikerna också ska stänga skolor är det dödsstöten för en hel taxibransch.

Inget skyddsnät

Marianne Klarberg fyller 60 nu i maj och är orolig för hur krisen ska påverka hennes pension.

– Jag vågar inte ens titta på mina pensionsfonder, säger hon.

– Det är inga företag som söker nya anställda nu heller, de flesta drar ner på sin verksamhet. Det är dessutom svårare att hitta ett nytt jobb i min ålder, när man är 60 så är man ute.

Det enda hon nu kan göra är att vänta. Klarberg hoppas att den värsta krisen ska vara över månadsskiftet till juni.

– Det är ren överlevnadsstrategi att tänka så. Att det finns ett slut på det, säger hon.

En annan taxichaufför i Stockholm, som vill vara anonym, berättar att han inte har något som helst skyddsnät.

– Jag har varit i karantän i en vecka nu. Min lön är helt provisionsbaserad så jag har ingen inkomst, säger han.

Även han vittnar om kollegor som står och balanserar på gränsen till konkurs.

– De personliga tragedierna och konkurserna kommer fullständigt hagla de kommande månaderna. Det är jag fullt övertygad om.

För drygt en månad sedan började avbokningarna ramla in.