Nordiska Ving-guider utan lön efter resejättens kollaps

Thomas Cooks konkurs slår mot svensk personal i Spanien

Uppdaterad 2019-10-07 | Publicerad 2019-10-06

Ett stort antal nordiska Ving-guider i Spanien står utan lön efter Thomas Cooks konkurs.

Många tvingas låna pengar av familj och vänner för att ha råd med mat.

– Det känns osäkert om bolaget kommer att överleva över huvud taget, säger en anställd till Aftonbladet.

Sedan en dryg vecka tillbaka har Vings nordiska medarbetare i Spanien tvingats jobba utan att få betalt. Situationen för de drabbade blir alltmer besvärlig för varje dag som går.

– Vi måste arbeta trots att att vi inte får någon lön. Cheferna säger att om vi inte jobbar så får vi sparken, säger en reseledare på Gran Canaria till Aftonbladet.

– Det finns en stor oro för att man inte ska kunna köpa mat eller betala räkningarna. Folk är arga och funderar på att säga upp sig.

Personalen har heller inte fått någon ersättning för bensin- eller parkeringskostnader som de haft i tjänsten.

Många har vänt sig till vänner och familj för att låna pengar.

– Lönen är inte hög så det är svårt att spara pengar när man är här nere. Ving har hanterat detta väldigt dåligt. De borde se till att vi får våra löner, säger reseledaren.

För Aftonbladet uppgav reseledare inledningsvis att omkring 200 personer står utan lön. Enligt Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Vinggruppen, är den siffran i själva verket omkring 75.

”Lönerna är vår högsta prioritet”

Orsaken till problemen är Thomas Cooks konkurs. Den brittiska resejätten ägde Ving, men kort efter kollapsen kom beskedet att den nordiska verksamheten skulle drivas vidare.

Medarbetarna i Spanien är dock anställda av bolaget In Destination Incoming, som drogs med i fallet.

Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Vinggruppen Norden.

– In Destination Incoming var en fristående del av Thomas Cook, och de har också gått i konkurs. Det drabbar dessvärre personal i Spanien, säger Fredrik Henriksson.

– En konkursförvaltare utsågs i fredags. Vår högsta prioritet är att lönerna ska betalas ut. Vi kommer att ligga på, men det är förvaltaren som styr över processen.

I ett mejl skriver Henriksson så här om hur Ving agerar:

”Vi månar självklart om all vår personal och vi gör allt vi kan för att förmildra omständigheterna så mycket som möjligt. Vi har gått ut med information kring att lönen blir sen och vi väntar på konkursförvaltares besked kring lönerna, och arbetar parallellt med att säkra upp så personal i utlandet blir anställda i nya bolag som vi i Norden kan kontrollera.”

Ving letar ny ägare

När guiderna kommer att få sina pengar är oklart. Under ett möte informerades medarbetarna på Kanarieöarna om att det i värsta fall kan dröja hela tre månader.

– Ving säger att vi sitter säkert och att företaget kommer att klara sig. Men internt är det många som tvivlar på att vi kommer överleva över huvudtaget, säger en anställd.

– Som vi har förstått det så behöver Ving ganska snabbt en ny ägare. Vi vet inte alls hur det kommer att gå.

Thomas Cooks konkurs har även påverkat Vings resenärer. De har drabbats av försenade flyg och inställda utflykter på destinationerna.

– Det var en enorm konkurs med många bolag inblandade. Vi arbetar för att få alla pusselbitar på plats så snabbt som möjligt, säger kommunikationschefen Fredrik Henriksson.

Jagar halv miljard till resegarantin

Efter konkursen har Ving betonat att den nordiska reseverksamheten varit lönsam i många år. Men det saknas inte utmaningar för företaget. För några veckor sedan meddelade kreditjätten Atradius att de tänker återkalla drygt 530 miljoner kronor som ingår i Vings resegaranti.

Det visar dokument från Kammarkollegiet som Aftonbladet har tagit del av.

Orsaken till den uppsagda garantin är i nuläget okänd.

– Vi är bundna av sekretess så jag kan inte säga någonting om det. Du får prata med Ving, säger Stefan Rundström, senior chef på Atradius.

– Att sådana här avtal sägs upp är en helt normal del av vår verksamhet. Vi har totalt fem garantiställare och vi jobbar nu för att säkerställa garantin framåt, säger Fredrik Henriksson på Vinggruppen.

Vings totala resegaranti uppgår till knappt 1,4 miljarder kronor. Med sina drygt 530 miljoner är Atradius den enskilt största garanten.

Återkallandet träder i kraft den 15 oktober. Innan dess måste Ving alltså sluta ett nytt avtal för att säkra garantiåtagandet.

– Det är ingen dramatik i detta. Vårt fokus är att ta kunder till sina semestrar och skapa en sund och lönsam verksamhet, säger Fredrik Henriksson.

– Parallellt arbetar vi med att hitta en ny ägare till den nordiska verksamheten. Där är det en säljprocess igång och det finns flera intressenter, men i nuläget kan jag inte säga så mycket mer om det.


Fakta: Så funkar resegarantin

Den som organiserar paketresor är enligt lag skyldig att upprätta en resegaranti. Det innebär att pengar avsätts för att resenärer ska kompenseras om arrangören hamnar på obestånd.

Hur stor resegaranti en aktör ska ha bestäms av tillsynsmyndigheten Kammarkollegiet.

I Vings fall uppgår garantibeloppet till knappt 1,4 miljarder kronor. Garantin backas upp av totalt fem företag. Kreditbolaget Atradius står för den största delen.

Kammarkollegiets hemsida finns en förteckning över alla researrangörer som uppfyller resegarantilagens krav.

Källa: Kammarkollegiet

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu