Raseriet mot Resia: ”Höll inne med kundernas pengar”

Uppdaterad 2020-06-24 | Publicerad 2020-06-23

Resejätten Resia hävdar att de inte kunnat betala tillbaka pengar eftersom de väntat på ersättning från arrangörerna.

Men det stämmer inte, enligt flera kunder som Aftonbladet har varit i kontakt med.

– Deras agerande är för jävligt, säger Siv Bäckman, 68.

Det skulle ha blivit livets kryssning. 68-åriga Siv Bäckman och maken Hans hade planerat att flyga till Sydney den 20 april. Där skulle de ha gått ombord på jättefartyget Ovation of the Seas för att tillbringa en hel månad till havs.

– Vi skulle ha besökt bland annat Bora Bora och Hawaii innan vi nådde slutdestinationen Vancouver.

Stilla havet.

Norrköpingsparet älskar att resa med kryssningsfartyg. Totalt har de genomfört 32 sådana färder, men vårturen i Stilla havet satte coronan stopp för.

– Det känns väldigt surt. Vi blir snuvade på både upplevelsen och pengarna som vi betalat, säger Siv.

De lät Resia ta hand om bokningen, och betalade in omkring 146 000 till bolaget. Siv är pensionerad från jobbet som boendestödjare. I ett helt år hoppade hon in på sin gamla arbetsplats för att spara ihop pengar.

Efter att resan ställts in var Siv upprepade gånger i kontakt med både Resia och kryssningsarrangören Royal Caribbean.

– Den 11 maj betalade Royal Caribbean tillbaka pengar för en del utflykter som vi bokat separat. Den stora summan hade de skickat tillbaka till Resia samma dag.

Nio dagar senare beviljades Resias ansökan om rekonstruktion, och alla tillgångar frystes.

– Kundtjänsten sa hela tiden att jag skulle vänta på min tur. Nu i efterhand tror jag att de visste vad som var på väg att hända, och bestämde sig för att hålla inne med pengarna.

– Jag blir gråtfärdig när jag tänker på hur det har blivit.

Ombord på kryssningsfartyget Ovation of the Seas.

”Har flutit in mycket pengar”

Resias inköpsdirektör Bo Jakobsson har tidigare uppgett att företaget hamnat i kläm mellan kundernas krav och uteblivna återbetalningar från arrangörer.

Men Aftonbladet har varit i kontakt med flera personer som fått bekräftat att reseföretag betalat tillbaka flera veckor innan rekonstruktionen inleddes.

– Det har flutit in mycket pengar från flygbolag och andra som stannat hos Resia, säger en uppgiftslämnare.

– Kanske är det inte fel att göra så här rent juridiskt, men moraliskt tycker jag att det är helt förkastligt.

Tommy Swanson, vd för Swansons Travel.

Tommy Swanson är vd för USA-specialisten Swansons, som länge haft ett nära samarbete med Resia.

– Vi har gjort några återbetalningar under mars och april som inte kommit kunderna till del, säger han.

Hur tycker du att Resia har hanterat den här situationen?

– Vi har arbetat med dem i 40 år, och det har fungerat klanderfritt. Nu på slutet finns det vissa saker som jag önskar hade skötts på ett annat sätt, men jag vill inte säga mer än så.

Swansons har nu tagit över fordringarna för kunder som bokat paketresor via Resia.

– Enligt lag är det arrangören som är ansvarig i sådana här lägen. Vi gör så att vi betalar tillbaka till kunden, och sedan tar vi över kravet.

Resia: Gick inte att förutse

Aftonbladet har utan framgång sökt ledningen för Resia, samt rekonstruktören Peter Björnram.

I en intervju förra veckan förnekade inköpsdirektören Bo Jakobsson att bolaget skulle ha fördröjt återbetalningar medvetet.

– Jag har full förståelse och respekt för kundernas besvikelse och frustration. Men vi hade absolut inte förutsett att vi skulle tvingas ansöka om rekonstruktion för att kunna lösa de problem som uppstått.

Resia befinner sig i kris på grund av coronapandemin.