Marcus har väntat i fem månader på besked från a-kassan

19 000 i Alfakassans kö – hälften kommer få avslag

Av: Mira Micic

Publicerad:
Uppdaterad:

Småbarnspappan Marcus, 31, blev arbetslös för första gången i sitt liv när coronapandemin bröt ut.

Sedan i juni har han väntat på besked från a-kassan.

– Jag tycker att det är katastrofalt, säger han.

Småbarnspappan Marcus, 31, från värmländska Åmotfors, hade en månad kvar på sin pappaledighet när han fick beskedet att han blivit uppsagd på grund av coronapandemin. För Marcus, som jobbat som teknisk säljare, var det första gången som han skulle bli arbetslös.

– Jag anmälde mig direkt hos arbetsförmedlingen, så fort jag fick beskedet.

Marcus och hans fru väntade sitt andra barn och han ville göra allt han kunde i god tid så att handläggningen hos a-kassan inte skulle fördröjas i onödan.

Samma dag som han blev arbetslös, den 2 juni, gjorde han en anmälan om ersättning till Alfakassan. Han ringde för att kolla hur lång handläggningstid det var.

– De sa att det skulle ta åtta veckor och jag tänkte att det inte var så farligt, säger Marcus.

Efter åtta veckors tystnad ringde Marcus igen. Då fick han ett nytt besked.

– Då sa de tolv veckor. När tolv veckor hade gått sa de tjugo. De sa att det berodde på att de hade för lite folk och att det inte fanns något annat att göra än att vänta.

Marcus känner sig besviken och orolig.

– Man betalar ju skatt och avgifter och så kommer dagen då jag behöver hjälp. Och då finns det inget skyddsnätverk, säger han.

Småbarnspappa Marcus, 31, blev arbetslös när pandemin slog till. Sedan i juni har han väntat på besked från a-kassan.
Foto: TOMMY PEDERSEN
Småbarnspappa Marcus, 31, blev arbetslös när pandemin slog till. Sedan i juni har han väntat på besked från a-kassan.

Hur har ni klarat er?

– Vi hade tur att vi hade ordnad ekonomi och kunnat lägga undan pengar, så vi hade ett par månadslöner i buffert.

Nu har det gått fem månader sedan Marcus blev arbetslös. Sparpengarna har tagit slut.

– Allt är slut, det som vi lagt undan för semester, för huset.

Foto: TOMMY PEDERSEN

Oro och osäkerhet

För tre veckor sedan fick paret sitt andra barn och Marcus fru är mammaledig.

– Det hon får i föräldrapenning är inte mycket och går inte att leva på.

Marcus kontaktade då Alfakassan igen.

– Då sa de att det inte var någon idé att ringa innan slutet på november. Mitt ärende var inte ens öppnat, de sa att de jobbade med ärenden från april.

Paret har fått vända sig till sina föräldrar för att be om hjälp.

– Jag tänker att vi har tur som haft möjlighet att lägga undan pengar och att vi får hjälp från min pappa nu när besparingarna tagit slut. Det är inte alla som drabbats som har det.

Foto: TOMMY PEDERSEN
För tre veckor sedan fick paret sitt andra barn och nu är Marcus fru mammaledig.

Den långa handläggningstiden och bristande kommunikation har skapat osäkerhet och oro inför framtiden, säger Marcus.

– De har inte ens öppnat mitt ärende och säger att de inte ens kan kolla om jag fyllt i allt korrekt. Jag är rädd att de den dagen ärendet öppnas säger att någon uppgift fattas och att hela processen börjar om.

Marcus säger att han har fullt förståelse för att de har mycket att göra på a-kassan.

– Men det måste finnas en möjlighet att hjälpa fler än vad dom gör. Säkerhetsnätet ska hålla, jag tycker att det här är katastrofalt.

Foto: TOMMY PEDERSEN
”Vi hade tur att vi hade ordnad ekonomi och kunde lägga undan pengar, så vi hade ett par månadslöner i buffert”, säger Marcus.

Alfakassan: Vi ber Marcus om ursäkt

Aftonbladet har tidigare skrivit om Andreas, 44, som väntat på besked från Alfakassan i 18 veckor. Då väntade över 10 000 personer på svar.

Olle Åkerlund, kassaföreståndare på Alfakassan, säger att nu är det 19 000 personer som väntar på beslut och att drygt hälften kommer att få avslag då de skickat ansökan utan att ta reda på om de ens har rätt till ersättning.

– Den här a-kassan har ett vidare samhällsansvar än alla andra a-kassor, då den har i uppgift att ta hand om alla som inte är medlem i någon annan. Den här pandemin har visat hur stort det ansvaret egentligen är, det var ingen förberedd på, säger Olle Åkerlund.

Han berättar att antalet anmälningar om ersättning har mer än fördubblats sedan i fjol – från 40 000 förra året till 100 000 i år.

Vad har ni för väntetider nu?

– Jag har inte siffrorna för oktober än, men för september var det 22 veckor.

Har ni gjort några förändringar på grund av det ökade trycket?

– Det har vi, under året har vi anställt 60 personer. På ett år har vi gått från 100 till 180 personer.

Det verkar inte räcka?

– Försäkring är väldigt komplicerat, det tar väldigt lång tid med träning och utbildning innan den nyanställda handläggaren kan arbeta självständigt.

Olle Åkerlund säger att det finns utrymme för självkritik.

– Självkritiska ska vi naturligtvis vara då det är en helt oacceptabel situation. Vi var inte förberedda, pandemin tog ju hårt på nästan alla a-kassor. I framtiden måste vi se till att vi klarar av en sådan här situation.

Han säger också att Alfakassan arbetar med att robotisera delar av verksamheten för att frigöra tid från handläggarna.

Vad kan du säga till Marcus, finns det någon prognos?

– Vi måste naturligtvis be om ursäkt för att han väntat så länge. Sen kan jag inte uttala mig om hans specifika ärende. Vi kan inte lova när vi kan fatta beslut om pengar utan vi tar allt i tur och ordning, vi lånar också hjälp från andra a-kassor just nu. Det här är inte acceptabelt och den här situationen ska vi inte sätta oss i igen.

 

Publicerad:

LÄS VIDARE