Företagen som flest klagar på

TT

Publicerad 2022-04-08

Två bilvärderingssajter toppar Konsumentverkets klagomålsstatistik. Arkivbild.

Två bilvärderingssajter tillhör de företag som under årets första kvartal fått flest klagomål hos Konsumentverket, rapporterar SVT Nyheter.

– Konsumenterna har trott att tjänsten är gratis, när den i själva verket kostar cirka 2 000 kronor, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till SVT.

Anmälningar av bilvärderingssajter har varit ett återkommande problem genom åren, enligt myndigheten.

– Det är inte olagligt att driva en bilvärderingssajt, men det måste vara tydligt om tjänsten kostar pengar eller inte. Och där ser vi stora problem, säger hon vidare.

I år har två nya sajter, bilregnr.eu och bildata.nu, dykt upp med sammanlagt 699 anmälningar och klagomål hos Konsumentverket.

– Vi kan också se av anmälningarna att konsumenterna fått problem med att utnyttja sin ångerrätt och att bilvärderingen som sådan är bristfällig, säger Charlotte Söderlund.

Sajterna ägs av ett lettiskt bolag och Konsumentverket uppger att man lämnat över ärendet till lettiska myndigheter.

Följ ämnen i artikeln