200 000 drabbade av abonnemangsfällor

Uppdaterad 2017-06-28 | Publicerad 2017-05-10

Många luras in i dyra abonnemangsfällor.

Fler än 200 000 svenskar har råkat ut för så kallade abonnemangsfällor de senaste tre åren.

Få drabbade har kännedom om sina rättigheter.

– Fler konsumenter måste våga stå på sig när de får varor som de inte beställt, säger Konsument Europas chef Jolanda Girzl.

Många svenskar har de senaste åren lurats in i dyra abonnemangsfällor – erbjudanden om billiga produkter som leder till kostsamma prenumerationer för dem som tackat ja.

Kostar 570 kronor i snitt

En Sifoundersökning på beställning av Konsument Europa visar att över 200 000 svenskar blivit lurade de senaste tre åren. I snitt landar kostnaden på 570 kronor.

Få har dessutom kännedom om sina rättigheter när de drabbats. Bland annat väljer var tredje konsument att betala när företaget kräver dem på pengar – trots att de inte anser sig ha beställt något.

Var tredje väljer att betala

Bara var fjärde svensk vet om att de kan vända sig till sin bank för att kräva pengarna tillbaka genom kortreklamation. Så få som en tiondel av alla drabbade utnyttjar den möjligheten.

– Fler konsumenter måste våga stå på sig när de får varor som de inte beställt eller lockas in i ett oönskat abonnemang. De ska våga bestrida och inte betala direkt. Resultatet visar att vi fortfarande har mycket att göra gällande information och få konsumenterna att ta till sig den, säger Konsument Europas chef Jolanda Girzl i ett pressmeddelande.

Så gör du om du hamnat i en abonnemangsfälla:

  • Använd inte produkten när den levereras
    Ofta marknadsförs produkterna som provpaket, men i orderbekräftelsen kallas det välkomstpaket. Läs avtalsvillkoren och orderbekräftelsen noggrant, oftast är det först då du upptäcker att ett proverbjudande faktiskt leder till en prenumeration.
  • Kontrollera om du är bunden av en beställning
    Kontrollera om det i omedelbar anslutning till beställningsknappen finns information om att beställningen medför betalningsskyldighet. Om den informationen saknas är du inte bunden av beställningen. Detta är bra information att kunna visa för företaget när du skickar ditt bestridande.
  • Kontrollera om du har rätt att ångra köpet
    Du har en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar vid distansköp av varor inom EU. Om näringsidkaren inte har informerat dig alls eller inte korrekt om ångerrätten förlängs ångerfristen med 12 månader. Utnyttja din ångerrätt genom att skicka ett ångermeddelande till företaget där du förklarar att du ångrar köpet. Signera inte brevet då det förekommit att bolag kopierar underskrifter. Skaffa gärna kvitto från posten på att du har skickat brevet och spara en kopia av brevet som bevis. Du kan även ångra via e-post om företaget har en e-postadress. Kom ihåg att spara meddelandet som bevis.
    Om du inte har rätt att ångra dig kan du kontrollera vilka villkor som finns för uppsägning i avtalet. Om det inte var tydligt att erbjudandet hörde ihop med en prenumeration är det inte säkert att du är bunden av prenumerationen.
  • Skicka tillbaka den oanvända varan
    Se till att få ett kvitto på försändelsen. Det kan också vara lämpligt att skicka paketet spårbart. Det är du som ska betala returfrakten.
  • Be om återbetalning
    Du har rätt att kräva tillbaka pengarna, som du har betalat för produkten inklusive frakt. Har du betalat med bankkort kan du vända dig direkt till kortutgivaren för att undersöka möjligheten till kortreklamation. Har du betalat med kreditkort har du ett extra skydd genom konsumentkreditlagen.

Källa: Konsument Europa

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln