SAS-uppsagda rasar mot nya beskedet: ”Krigshandling”

Uppdaterad 2021-06-01 | Publicerad 2021-05-31

SAS får nytt miljardstöd från staten och öppnar en ny bas i Köpenhamn – med sitt irländska dotterbolag.

Beskedet får uppsagd SAS-personal att rasa.

– Vår rädsla är att man kommer att börja flyga mer och mer, men med utländsk personal, säger en före detta SAS-pilot.

Under pandemin har SAS tvingats säga upp över 5 000 medarbetare i Skandinavien och merparten av de återstående anställda är hel- eller deltidspermitterade.

Förra veckan meddelade SAS i sin kvartalsrapport att man till hösten kommer att öppna en ny besättningsbas i Köpenhamn.

Det är dock SAS irländska dotterbolag SAS Irland, SAIL, som kommer att styra basen som inledningsvis kommer att ha tre till fem flygplan stationerade i Köpenhamn, uppger pilotfackföreningen SAS Pilot Group (SPG).

Beskedet får uppsagda SAS-medarbetare i Sverige att rasa. De som i fjol tvingades lämna flygbolaget kommer inte få någon förtur till de nya arbetstillfällena eftersom de skapats i ett annat bolag.

Uppsagd SAS-personal reagerar kraftigt på det nya beskedet från flygbolaget.

Det gäller en majoritet av de 560 piloter som tvingades lämna flygbolaget i fjol, varav majoriteten är svenskar, samt flera tusen kabinanställda.

– Vår rädsla är att man kommer att börja flyga mer och mer, men inte med oss utan med andra företag, säger en uppsagd SAS-pilot som vill vara anonym.

Efter beskedet på torsdagsmorgonen, förra veckan, har piloten och hundratals avskedade SAS-kollegor delat sin ilska och förtvivlan i stora chattgrupper.

Personalen som fick lämna SAS under pandemin kommer inte att få förtur till de nya arbetstillfällena.

Får miljardstöd av staten

I kvartalsrapporten meddelar SAS att flygbolaget säkrat ett nytt stöd från sina huvudägare, svenska och danska staten, på tre miljarder kronor. Det handlar om en lånebuffert som SAS ska kunna utnyttja om inte resandet kommer igång.

Att pengarna nu inte används till att återanställa uppsagd personal är upprörande, menar den tidigare anställda som Aftonbladet pratat med.

– SAS tar de här pengarna från skattebetalarna och så går de till ett irländskt företag med bas i Danmark och ett nytt fackförbund, medan vi svenskar fortfarande är arbetslösa.

– Det är ungefär som att svenska polisen skulle sparka hälften av sina anställda och sedan öppna upp ett nytt företag som heter till exempel Poliserna, där det råder helt andra villkor, vars huvudkontor ligger i Baltikum någonstans. Så kan man hyra in folk därifrån för att jobba på svenska gator.

Till den nya basen har SAS ingått ett nytt kollektivavtal för piloter och kabinpersonal med den danska fackföreningen FPU som är en del av FH (Fagbevægelsens hovedorganisation) – motsvarigheten till svenska LO.

”I stället för att återanställa piloter i enlighet med våra kollektivavtal väljer SAS att återigen vidta en krigshandling gentemot sin personal,” skriver SPG i sitt brev till SAS piloter.

”Krigshandling”, menar pilotfackföreningen SAS Pilot Group (SPG).

”Lokala anställda”

SAS presschef Freja Annamatz säger att bolaget sedan flera år tillbaka gör cirka 30 procent av sina flygningar med underleverantörer för att kunna ha ett mer heltäckande nätverk.

– Våra underleverantörer är skandinaviska etableringar och har lokala anställda medarbetare, under lokala arbetsvillkor och kollektivavtal, säger hon.

– Precis som i övriga delar i SAS har dessa samarbetspartners verksamheter dragits ner och medarbetare permitterats under pandemin.

Hur rimmar att satsa på utländska flygbolag och personal med det stöd på tre miljarder kronor från svenska och danska staten som redovisades i kvartalsrapporten?

– De lånelöften som SAS nu har fått tillsammans med de tidigare krediterna från svenska och danska staten har varit, och är, helt avgörande för att SAS ska kunna ta sig igenom den kris som i princip ödelagt flygindustrin i hela världen. Våra ägare har varit tydliga med att de förväntar sig att SAS ska vara långsiktigt konkurrenskraftigt.

”Våra underleverantörer är skandinaviska etableringar och har lokala anställda medarbetare”, säger SAS presschef Freja Annamatz.

Enligt Freja Annamatz kommer anställningsvillkoren på den nya basen i Köpenhamn vara av skandinavisk standard.

Just nu är det inte aktuellt att återanställa den uppsagda personalen eftersom man just nu flyger på 30 procent av sin kapacitet, säger Annamats. Däremot så är uppsagd och permitterad personal välkommen att söka jobb på den nya Köpenhamnsbasen.

– Mycket tyder på att vi står inför en helt annan verklighet efter pandemin. Från mitten av juli i kommer vi att flyga cirka hälften av den normala mängden passagerare. Det vi gör nu i takt med den ökande efterfrågan är att vi lättar på permitteringar för att bemanna vår verksamhet.

”Får inte komma tillbaka”

Det är ett argument som inte biter på den före detta SAS-piloten som Aftonbladet talat med.

– Det finns inte någon vits överhuvudtaget att anställa skandinaver där – framförallt inte svenskar – och vi sitter ju 560 personer här som har fått gå. Vi har en återanställningsrätt i huvudbolaget SAS och det får vi inte komma tillbaka till om man plötsligt öppnar upp ett annat bolag där man tänker anställa andra i stället, säger piloten.

Följ ämnen i artikeln