Kundernas ilska mot Husqvarna efter trasiga gräsklippare

Uppdaterad 2021-07-05 | Publicerad 2021-07-03

Husqvarnas robotgräsklippare har drabbats av tekniskt fel – nu rasar kunderna mot företaget.

Bara timmar efter installationen av robotgräsklipparen slutade den fungera.

Ali Kouchek, 37, är en av flera drabbade kunder som nu rasar mot tillverkaren Husqvarna.

– Det känns fruktansvärt. Jag känner mig lurad, säger han.

Den kostade över 25 000 kronor och det tog honom två dagar att installera begränsningskablar.

Ali Kouchek, 37, hoppades att hans nya robotgräsklippare från Husqvarna skulle rädda många somrars slit framöver. Men bara 36 timmar efter installationen blev han varse om andra bud.

– Den lade av helt och hållet. Jag tog in klipparen till återförsäljaren som lovade att den skulle bli lagad. Så småningom fick jag veta att det var kretskortet, batteriet och mjukvaran som krånglat, säger han.

Fem veckor senare har han fortfarande inte fått tillbaka sin robotgräsklippare. Han har kontaktat återförsäljaren ett flertal gånger och begärt om återköp. Återförsäljaren hänvisar till att kontakta Husqvarna, medan Husqvarna säger tvärtom.

– Det känns fruktansvärt. Maskinen har varit längre tid på verkstad än hemma hos mig. Jag känner mig lurad och hade önskat bättre kommunikation, säger Ali Kouchek.

Ali Kouchek, 37, missnöjd kund.

Omfattande fel – lägger av dagar efter installation

Ali Kouchek verkar inte vara ensam med att ha en krånglande robotgräsklippare från Husqvarna just nu. Enligt Dagens Industri har delar av årets produktserie ett omfattande tekniskt fel, som innebär att gräsklipparna, precis som för Ali, slutar fungera bara dagar efter att de levererats till slutkund.

Hur många maskiner och modeller av Husqvarnas robotgräsklippare som det rör sig om är ännu oklart. När Aftonbladet når Husqvarnas presschef Åsa Larsson säger hon att problemet rör sig om ett fel hos en underleverantör.

– Det rör sig om en batch av en felaktig komponent som monterats på ett kretskort av en av våra underleverantörer. Problemet uppkommer dock först efter installation och en tids användning och därför uppdagades inte problemet i vår reguljära kvalitetskontroll vi gör innan leverans, skriver Åsa Larsson i ett mejl.

”Total tystnad mot kunder”

Ali Kouchek är inte heller ensam om att känna sig förbisedd av Husqvarnas kommunikation och kundservice. På företagets Facebooksida kritiseras Husqvarna genom upprörda kommentarer från kunder som också drabbats av problemet.

– Er fortsatta totala tystnad mot era kunder är förbryllande, skriver en kund.

Ali Koucheck håller med. Han säger att han gärna hade tagit emot en kompensation, men att hans återförsäljare låtit meddela att maskinen måste in minst två gånger på reparation innan man får tillgång till kompensationen från Husqvarna.

– De hade också kunnat vara lite mer ödmjuka. Jag undrar varför det inte bara görs en generell återkallning av alla apparater som det uppenbarligen finns fel på, säger han.

Husqvarna beklagar situationen som uppstått, säger presschefen Åsa Larsson.

Husqvarna: ”Beklagar situationen”

När Åsa Larsson på Husqvarna får höra om kundernas ilska – och får frågan om varför inte gräsklipparna återkallats – svarar hon så här i ett mejl till Aftonbladet:

– Först och främst vill vi beklaga situationen som uppstått. Det är tråkigt att vissa kunder upplever att vi brustit i vår kommunikation. Då vi i dagsläget har begränsad försäljning direkt till slutkund, hanteras merparten av våra kundrelationer via vårt nätverk av återförsäljare.

Hon säger att anledningen till varför produkterna inte återkallats är resultatet av en ”helhetsbedömning där vi vägde in att det inte rörde sig om produktsäkerhet och att det rör sig om procentuellt relativt få klippare”.

Åsa Larsson påpekar att Husqvarna erbjuder alla återförsäljare ett kompensationsprogram. Utöver detta har respektive återförsäljare, som ansvarig för sin egen affär, valet att ytterligare kompensera sina kunder.

Uppgifter tyder på att en del kunder inte erbjuds denna kompensation och att den kan variera mellan olika butiker.

Hos Ali Kouchek fortsätter både gräsmattan och frustrationen att växa.

– Den enda som är glad är väl egentligen grannkillen, som fått garanterat extrajobb med att klippa gräset, säger han och skrattar.