H&M stänger flaggskeppsbutik efter mer än 40 år

”Berör kunder och medarbetare”

Publicerad 2021-10-13

H&M:s flaggskeppsbutik på Hamngatan i Stockholm ska stänga.

Anledningen är förändrat köpbeteende bland kunderna.

– Den butiken har betytt mycket för oss, säger Filip Ekvall, H&M-varumärkets regionchef för norra Europa, till Dagens Industri.

Stängningen kommer efter att H&M gett besked om att flera andra butiker ska stänga runt om i Sverige, vilket Aftonbladet skrivit om.

Då handlade det bland annat om H&M-, Afound- och Monki-butiker i Kiruna, Umeå, på Lidingö och Täby utanför Stockholm, två butiker i Malmö och en i Göteborg.

Nu ska alltså flaggskeppsbutiken på Hamngatan i centrala Stockholm också stänga. H&M vill i nuläget inte kommentera hur många anställda som berörs av beslutet då fackliga förhandlingar pågår, meddelar företagets presstjänst i ett mejl.

– Det är en butik som spelat väldigt stor roll i H&M:s utveckling under lång tid, och det här berör både kunder och medarbetare, säger Filip Ekvall till tidningen.

Kö utanför H&M:s butik på Hamngatan i Stockholm. Nu ska butiken klappa igen för gott.

Digitalisering och pandemi

Bakom beslutet ligger ett ändrat kundbeteende, som blev tydligt redan innan pandemin. Handeln har blivit mer digital och förändringen har påskyndats under samhällets nedstängning de senaste 18 månaderna.

– Kundbeteendet är i ständig förändring och något vi måste förhålla oss till, vi vill finnas där våra kunder är, säger Filip Ekvall, regionschef H&M Norra Europa, till Aftonbladet.

Trots att man tagit beslut om att stänga ner flera butiker den senaste tiden, vill man i framtiden öppna nya om tillfället är det rätta.

– Butiker är fortfarande otroligt viktiga för oss och vi kommer att fortsätta att öppna dem på rätt platser där vi ser möjligheter, sa Dominic Roter från H&M:s pressavdelning till Aftonbladet tidigare i höst.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu