Miljardären skänker bolaget ”till klimatet”

Publicerad 2022-09-15

Miljardären bakom friluftsjätten Patagonia skänker bolaget ”till klimatet”.

Från och med nu ska företagets vinst gå till organisationer som vill rädda planeten.

– Vi använder rikedomen som Patagonia skapar för att skydda naturen, säger grundaren Yvon Chouinard.

Patagonia är kända för sina utomhuskläder och sitt engagemang för klimatet. Nu tar de en ”okonventionell spinn på kapitalism” och använder sin ställning för att bidra till klimatrörelsen.

Yvon Chouinard, grundare av Patagonia, skänker bolaget till organisationer som jobbar inom klimatrörelsen.

Tillsammans med sin fru och deras två vuxna barn för Yvon Chouinard över familjens ägarskap, värderat till tre miljarder dollar, till två nya organisationer: en specialdesignad stiftelse och en ideell organisation, skriver New York Times.

Två procent av aktierna kommer att gå till Patagonia Purpose Trust, en stiftelse som styrs av familjen Chouinard, som kommer att förbli företagets kontrollerande aktieägare.

Resterande 98 procent kommer att ägas av välgörenhetsorganisationen The Holdfast Collective som jobbar med att bekämpa klimatförändringarna.

Patagonia kommer fortfarande att skötas som ett vinstdrivande företag – men vinsten ska numera gå till klimatfrämjande ändamål.

– Trots dess enorma omfattning är jordens resurser inte oändliga, och det är tydligt att vi har överskridit dess gränser. Istället för att utvinna värde från naturen och omvandla det till rikedom, använder vi rikedomen som Patagonia skapar för att skydda naturen, säger Yvon Chouinard enligt BBC.

”Motvillig miljardär”

Patagonia är sprunget ur Yvon Chouinards egen bakgrund som klättrare.

Friluftsvarumärket Patagonia.

Chouinard var en del av 1960-talets klättringsrörelse i Yosemite, Kalifornien, när han började tillverka egna klättringsredskap vilket så småning blev till ett företag.

Samtidigt har Yvon Chouinard alltid varit emot överkonsumtion och har beskrivits som ”en motvillig miljardär”.

Märket var tidiga med användning av organiskt material och blev kända för sitt ställningstagande för miljön då de under en Black Friday-kampanj i New York Times uppmanade kunder att inte köpa deras produkter om de inte var i behov av dem.

Följ ämnen i artikeln