Fejkade reor vanligare – så skyddar du dig inför Black Friday

Black Friday 2018: Så avslöjar du fejkade fyndpriser och erbjudanden

Uppdaterad 2019-10-29 | Publicerad 2018-11-13

Rea-högtiderna hopar sig och Black Friday står för dörren.
Men det gäller att vara vaksam på att rean verkligen är en rea.
Fejkade reor har nämligen blivit allt vanligare, enligt Konsumentverket.

Singles Day ligger bakom oss, men snart kommer både Black Friday och Cyber Monday med nya chanser att fynda teknik, kläder och prylar.

Men när ord som rea och fyndpriser blinkar till framför dina ögon kan det finnas anledning att vara skeptisk. Att framställa priser som mer förmånliga än de är har blivit allt vanligare för att locka kunder att slå till och plocka fram plånboken.

– I en perfekt värld ska man kunna lita på budskapen i marknadsföringen, men de granskningar vi gjort visar att så inte alltid är fallet, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.

Begreppet rea får inte användas hur som helst i en butiks marknadsföring. I sina granskningar har Konsumentverket upptäckt flera fall där exempelvis fejkade prisjämförelser har använts. Arkivbild.

Fejkade ordinariepris

Konsumentverket har under de senaste åren fokuserat mer än tidigare på prismarknadsföring och granskat branscher som hemelektronikbranschen, sporthandelsbranschen, möbelbranschen och marknaden för barnprodukter.

I september dömdes möbelföretaget Trademax till att betala fyra miljoner i marknadsstörningsavgift för bluffutförsäljningar och för att ha framställt sina priser som mer förmånliga än de var.

Nyligen stämdes också babysajten Jollyroom för fejkade reor och prisjämförelser med påhittade ordinariepris. I avvaktan på en dom har nätbutiken förbjudits, förenat med vite, att fortsätta med sitt sätt att locka med rea.

– I alla granskningar har vi sett mer eller mindre brister. Det stora problemet är med fördelaktiga priser, som framställs stort i marknadsföringen, och som inte stämmer, säger Niclas Ernebratt.

Så avslöjar du bluff-rean

För att få använda begreppet rea ska det handla om varor som ingår i butikens vanliga sortiment, att rean pågår under en begränsad tid och att det rör sig om väsentligt lägre priser än de ordinarie.

– Det är ett problem om ordinariepriset inte använts av butiken i någon som helst eller i väldigt begränsad omfattning, eller väldigt långt tillbaka i tiden så det inte längre blir ett aktuellt jämförelsebelopp, säger Niclas Ernebratt.

Den stora mängden aktörer, inte minst på nätet, gör det svårt för Konsumentverket att granska alla. Hans tips till konsumenter är att använda sig av prisjämförelsesajter och att anmäla tveksamheter till Konsumentverket.

– Det gäller att vara lite sunt skeptisk till alla de här erbjudandena som inte alltid är så fördelaktiga, säger Niclas Ernebratt.