Bränderna i Europa – det gäller för resande svenskar

Publicerad 2021-08-03

Bränder fortsätter härja på flera platser i södra Europa.

Eldsvådor på turisttäta orter som Rhodos oroar tillresta svenskar – men vanliga avbokningregler fortsätter gälla, meddelar researrangörerna.

– Vi håller kontakten med våra gäster med löpande information, säger Anna Hagberg, pressinformatör på Ving.

Extremvädret fortsätter sätta prägel på sommaren. Översvämningar, rekordhöga värmeböljor och nu härjar även skogsbränder i bland annat Turkiet, Grekland och Italien. UD rapporterade under söndagen att 400 svenskar befinner sig i det drabbade området i Turkiet.

Under söndagen bröt även en brand ut på den populära grekiska turistön Rhodos. Lokala myndigheter rapporterade under måndagen att branden är släckt och under kontroll, berättar Tui:s pressansvarige Nora Aspengren till Aftonbladet.

– Vi har inga direkt berörda gäster, det har brunnit en bit ifrån där de befunnit sig. Strömmen som varit borta under delar av natten är också tillbaka, säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på researrangören Apollo.

Skogsbränderna härjar tvärs över södra Europa. Här nära byn Lampiri i Grekland.

”Vanliga avbokningsregler råder”

För många tillresta semestersvenskar har oro dykt upp under de senaste dagarnas utveckling, uppger talespersoner för Ving, Apollo och Tui.

Däremot är det inte aktuellt att evakuera gäster, erbjuda ersättning eller stoppa inflygningar till Rhodos. Om man har bokat en resa till området gäller samma av- och ombokningsregler som researrangörerna vanligtvis erbjuder.

Turkiet är redan under avrådan att resa till från UD på grund av coronaskäl, vilket gör att inga av de stora arrangörerna för tillfället erbjuder charterresor dit.

– Så länge inte UD avråder från inresa, så är det våra vanliga avbokningsregler som råder. Däremot följer vi utvecklingen noga, säger Anna Hagberg, pressinformatör Ving.

 

De svenskar som är på plats just nu – vad gäller för dem?

– Som researrangör har vi ett ansvar att finnas tillgängliga för våra gäster. Under natten har vi hållit kontakten framförallt via sms med löpande information om läget.

Anna Hagberg, pressinformatör Ving.

Att bibehålla en dialog med sin researrangör är viktigt, påpekar researrangörerna. Personal finns på plats om man skulle känna sig orolig över situationen – men däremot är inte oro anledning nog för att kunna få pengarna tillbaka för resan.

– Vill man avsluta sin resa får man förstås det, men det är inget vi står för. För de som är oroliga så finns vi på plats och kan svara på frågor, säger Anna Hagberg.

– Ta kontakt med oss på plats så hjälper vi till så gott det går. Man kan behöva flyttat till annat hotell eller få hjälp att ta kontakt med försäkringsbolag, säger Nora Aspengren, Tui.

Aftonbladet har även varit i kontakt med UD, som meddelar att svenskar på plats i drabbade områden bör följa lokala myndigheters råd och anvisningar samt kontakta sina anhöriga.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu