Nätjättens plan för Sverige: ”Skaka om”

”Kan verkligen skaka om detaljhandeln”

Uppdaterad 2020-09-09 | Publicerad 2020-08-04

Den amerikanska nätgiganten Amazon kommer till Sverige. Etableringen spås innebära en stor omställning för svensk handel – med både vinnare och förlorare.

– Det blir en utmaning för befintliga aktörerna i Sverige, säger marknadsföringsexperten Johan Anselmsson.

Efter år av spekulation har Amazon nu påbörjat lanseringen av en svensk sajt.

"Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu", skriver det amerikanska bolaget i ett pressmeddelande.

För svensk handel innebär lanseringen en ny stark motståndare att slåss med om kunderna.

– Det kan verkligen skaka om detaljhandeln. Med tanke på hur corona har ökat tillväxten online så är det här bland det mest spännande som kan hända, säger Johan Anselmsson, professor i företagsekonomi vid Lunds universitet.

Amazons grundare Jeff Bezos.

Dominerar i Tyskland

Amazon grundades 1994 av Jeff Bezoz, världens numera rikaste man, och är världens största detaljhandelsföretag på internet.

Redan 1998 etablerade sig Amazon i Tyskland och där har nätjätten sedan dess fått starkt fäste. I dag står det amerikanska bolaget för nästan 40 procent av tyskarnas näthandel.

– De kommer ta en stor del av den svenska handeln också. Från början var det böcker, så bokbranschen, men även hemelektronik kan få det tufft. Jag tror svenskarna i stort sätt kommer köpa samma saker som Amazon säljer internationellt. En bra profetia är att kolla på hur det ser ut i Tyskland, säger Johan Anselmsson.

Johan Anselmsson, professor i företagsekonomi vid Lunds universitet.

Har fått kritik

Anders Parment, som forskar om framtidens handel vid Stockholms universitet, tror däremot inte att Amazon nödvändigtvis gör succé i Sverige.

– Jag tror inte det blir så dramatiskt som många tror. Så fort de gör något blir många oroliga och rädda. Men vi har en välfungerande e-handel i Sverige och Amazon har inte alltid lyckats bra utomlands. Dessutom har de fått kritik för sitt hållbarhetstänk och för de anställdas villkor, säger han.

Men för svenska konsumenter är etableringen bra, enligt Anders Parment.

– Risken att Amazon tar över och sen försämrar villkoren för konsumenter tror jag är liten. Så för konsumenten är det nog väldigt bra, säger han.

Anders Parment, universitetslektor vid företagsekonomiska institutionen på Stockholms universitet.

Nit eller vinstlott

Den svenska lanseringen ska hjälpa mindre företag att nå fler kunder i Sverige och övriga världen, enligt Amazon. De uppmanar nu svenska företag som är intresserade av att sälja varor på den stora e-handelssajten att höra av sig.

– Amazons styrka ligger i varumärket, det är där de slår de flesta. Vi har många kopior i Sverige, som Cdon, där du kan köpa allt möjligt. De har försökt göra något liknande men Amazon är ett par steg vassare.

För svenska tillverkare kan Amazons etablering både bli en nit- och vinstlott, enligt Johan Anselmsson.

– Det är läskigt för att det är osäkert, men det kommer också ge möjligheter för många aktörer. Det är många tillverkare som inte kommer in hos vanliga butiker. Samtidigt är det svårt att förhandla med Amazon. Som tillverkare gäller det att se till att ditt varumärket är tillräckligt starkt, så att du inte blir helt i händerna hos Amazon.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu