Det här gäller för att hyra en elsparkcykel

Priser, städer och regler – det här gäller för elsparkcyklarna

Uppdaterad 2019-08-08 | Publicerad 2019-06-17

Sedan hösten 2018 har de hyrbara elsparkcyklarna invaderat många svenska städer. Men vilka uthyrare är billigast – och hur fungerar det? Här är en snabbguide.

Har du under det senaste halvåret befunnit dig i en svensk mellanstor stad har du garanterat sett dem. De framsusande elsparkcyklarna – även kallade elscootrar – som fullkomligen har invaderat gatorna.

Som så många andra nya fenomen har det blossat upp en debatt kring hur regelverket dem bör vara utformade.

Transportstyrelsen kritisk

I och med en uppmärksammad dödsolycka i Helsingborg tidigare i vår, gick Transportstyrelsen utredare Hans Cassepierre ut med att elsparkcyklarna bör tas bort.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken, sa han då till TT.

Senare korrigerade Transporstyrelsen sitt uttalande och menade att företagen måste följa regelboken för en cykel i trafiken.

Företaget Voi var först ut med elsparkcyklar i Sverige.

6 aktörer på svenska marknaden

Svenska Voi var först ut på den svenska marknaden. Sedan september 2018 har man kunnat se deras röda eldrivna sparkcyklar fladdra fram längs cykelvägarna.

Kort därefter fick de konkurrens av bland andra amerikanska Lime och tyska Tier, liksom de svenska utmanarna Glyde, Moow och Ayo.

Sedan en tid tillbaka finns även Ozon, vars sparkcyklar i dagsläget finns i Uppsala och Västerås.

För den som inte vill hyra går det att köpa sin egen elsparkcykel. Priserna ligger mellan ungefär 2 000 och 6 000 kronor.

Så fungerar det att använda elsparkcyklar

  • Elsparkcyklar får gå i max 20 kilometer i timmen.
  • De placeras ut av företagen runt om i de svenska städer.
  • Via en app kan man plocka en elsparkcykel från gatan, köra en sväng och sedan lämna den var som helst inom de zoner som tillåts i appen.
  • Du behöver inte hitta någon särskild anvisad plats eller något ställ för att lämna den.
  • För att hyra en sparkcykel ska man registrera sig hos det aktuella företaget. Därefter låser man upp den via appen som också tar betalt för färden.
  • Under nätterna samlas sparkcyklarna in och laddas, innan de placeras ut igen.

Här är städerna där du kan hyra en elsparkcykel

  • Stockholm: Voi, Lime, Tier, Moow, Glyde
  • Göteborg: Voi, Lime, Tier
  • Malmö: Voi, Lime, Tier
  • Lund: Voi, Lime
  • Uppsala: Voi, Lime, Ozon
  • Västerås: Ozon

I dagsläget finns elsparkcyklar att hyra i sex svenska städer.

Jämförelse: Så mycket kostar elsparkcyklarna

Samtliga elscooter-aktörer tar ut ett startpris, mellan fem och tio kronor, och därefter en minuttaxa. Den senare kan variera beroende på vilken dag och tid på dygnet du reser och om scootern är i parkerat läge eller inte.

  • Lime: Startpris 10 kr + 3 kr/min (18-årsgräns)
  • Voi: Startpris 10 kr + 1-3 kr/min, minuttaxa beroende på land, dag och efterfrågan (18 år)
  • Glyde: Startpris 5 kr + 2,80 kr/min. 1,80 kr i parkerat läge (18 år)
  • Tier: Startpris 10 kr + 1,50 kr/min (18 år)
  • Moow: Startpris 10 kr + 1,50 kr/min (18 år)
  • Ozon: Startpris 10 kr + 3 kr min (15 år, enligt SVT)

Så här ser regelverken ut för elsparkcyklar

Fordon delas in i olika klasser, från cykel till tung lastbil. Trots att elsparkcyklar inte har några pedaler hör dem till klassen cykel. Därför gäller samma regler som för cyklister, med undantaget att elsparkcyklar får gå i max 20 km/h och ha en effekt på 250 W. 
 Exempel på regler:

  • Det är tillåtet att framföra sin sparkcykel på cykelbanor eller i vägbanan. Inte på trottoarer.
  • Man får inte köra berusad.
  • Man får inte köra på motorväg.
  • De flesta företagen uppmanar sina kunder att använda hjälm, men det är inte olagligt att åka utan.

PODD: Kan elsparkcyklarna förbjudas?

Nyhetspodden Aftonbladet Daily går igenom konflikten om elsparkcyklarna. Vi lyssnar på kritiken som bland annat kommit från Synskadades riksförbund, och träffar Fredrik Hjelm, VD för elsparkcykelföretaget Voi.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify

Eller ⬇️ klicka på PLAY-knappen

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu