Sebastian tvingades stänga sin farfars fars butik

”En stor emotionell resa”

Uppdaterad 2020-03-17 | Publicerad 2020-03-12

Efter 81 år i branschen tvingades Elon i Heby slå igen för gott i oktober. Butiken är en av många som drabbats av butiksdöden.

– Det finns en risk för att småorterna blir sovstäder, säger butiksansvarig Sebastian Runeklev.

Butiksdöden nämns för första gången som fenomen i en artikel från TT Nyhetsbyrån i november 1990, enligt Mediearkivet Retriver.

Redan då varnas för effekterna.

– Det finns fler merkostnader som drabbar samhället när en butik försvinner. Handlaren måste kanske omskolas, äldre flyttar kanske till servicelägenheter som måste byggas i centralorten, säger en expert från Konsumentverket i artikeln.

Sedan dess har butiksdöden svept fram över landet. Gallerior har lagt ned, handeln i stadskärnor tynat bort och butiker som drivits i generationer tvingats bort. Få handlare har skonats.

Elbutiken i Heby i Uppland slog upp portarna 1938. Då blomstrade handeln i den lilla tätorten.

– Folk kom dit och ville ha hjälp och vad det än gällde fick man. Det var stort fokus på service då och nu, säger butiksansvarig Sebastian Runeklev, vars farfars far startade butiken.

En kund får lamphjälp under butikens tidiga år.

”Pratat om det i flera år”

Nu har butiken stängts. Enligt Sebastian Runeklev är den främsta anledningen till butiksdöden det minskande kundflödet.

– Många pendlar och de besöker gallerior i storstäder på vägen hem eller handlar på nätet. Det i kombination med minskade marginaler gör att det blir en svår situation för småhandlare, säger han.

Läget var knapert en längre tid men någonstans fanns ett hopp om att kunderna skulle komma tillbaka.

När förstod du att det enda alternativet var att klappa igen?

– Det är svårt att säga, vi har nog pratat om det i flera år. Antalet kunder bara minskade och minskade. Men i alla fall sedan 2015.

I september förra året förstod Sebastian att de inte skulle klara av att leverera till julhandeln. Efter 81 år i branschen stängdes elbutiken i Heby den sista oktober 2019.

Butiken har drivits av familjen sedan starten men blev en del av Elonkoncernen för fem år sedan. Att familjeföretaget nu går i graven är både en sorg och en lättnad.

– Överlag är det tungt. Det har varit en stor emotionell resa. Men på sätt och vis har det ändå varit skönt, säger han.

Sebastian Runeklev tvingades stänga sin farfaras fars butik efter 81 år.

Kommer sakna kunderna

Elbutiken i Heby är inte först i orten med att visa upp tomma skyltfönster, och troligtvis inte sist.

– Här är det många tomma lokaler som stått länge. Vissa blir boenden. Jag tror det finns en risk för att småorterna blir sovstäder där folk bara sover. Gör man ingenting vad händer i framtiden? Kommer vi ens kunna åka och handla matvaror?

De senaste månaderna har Sebastian städat ur butiken och gått igenom gamla minnen. Främst kommer han att sakna kundkontakten.

– Speciellt alla stamkunder. De kom in bara för att prata en stund. Man har pratat och skrattat med många kunder genom åren.

Men det blir skönt att slippa den inneboende stressen.

– Vi tänkte hela tiden på hur vi skulle få tillbaka kunderna. Det blir skönt att slippa tänka på allt kämpande med att behålla dem.

Butiken under slutet av 90-talet.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu