Skyhöga containerpriser hotar svenska företag

”Tvingades tacka ja utan att veta priset” ● Prisökning med flera hundra procent

Uppdaterad 2021-09-13 | Publicerad 2021-09-12

Coronapandemin har slagit hårt mot världshandeln med bland annat skyhöga containerpriser som följd.

För många svenska handlare är det sju gånger högre priset ett stort problem – vilket kan påverka julhandeln.

– När det var som värst tackade vi ja direkt utan att veta priset, säger Mats Arnesson, vd för produktutvecklingsföretaget Splitvision.

Redan i våras kom rapporter om att det rådde containerbrist på världsmarknaden med bland annat rekorddyra fraktpriser som följd.

Tidigare låg standarpriset för en container på cirka 2 000 dollar men har under pandemin ökat till runt 16 000 dollar – en prisuppgång på cirka 800–900 procent.

Och obalansen väntas vara kvar åtminstone till våren 2022.

Containerpriserna har blivit sju gånger högre till följd av coronapandemin.

Sju gånger dyrare

Enligt Svensk Handels Handelskonjunkturen svarar mer än hälften av partihandlarna som förser svenska detaljhandelsföretag med varor att de sju gånger dyrare containerpriserna från Kina är ett problem, och att leveranserna är försenade.

– Det har blivit en flaskhals, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Någon som tvingats acceptera de skyhöga priserna och samtidigt behövt hitta alternativa transportvägar är Mats Arnesson, vd och delägare för produktutvecklingsföretaget Splitvision, som är underleverantörer till stora varumärken inom bland annat konsumentelektronik.

Han har tidigare berättat för SvD Näringsliv hur det blev huggsexa om containerfrakterna med båt. Något som han utvecklar för Aftonbladet.

– När bristen var som värst tvingades vi tacka ja direkt utan att veta vad priset skulle bli. Då kunde vi få tag i en container men blev snabbt överbudade och då var det bara att ge sig ut och leta igen, berättar Mats Arnesson.

Situationen i våras beskriver han som ”flåsig”, men medger att det nu lugnat sig lite.

Mats Arnesson, vd för produktutvecklingsföretaget Splitvision.

Den nuvarande krisen i den globala leveranskedjan beskriver han i stället som ”en långsam perfekt storm”.

– De här problem började egentligen redan före pandemin, men den gjorde det såklart rörigare. Vi har alla på ett eller annat sätt kommit att helt och fullt lita på hur den globala ekonomin är uppbyggd och för oss som företag så gäller det ju att bestämma oss för när vi ska ta smällen, men också se till så att vi kan vara kvar om två år när saker förhoppningsvis har återgått till det normala.

Flera orsaker bakom

Att containerpriserna skenat under pandemin har flera orsaker, bland annat att kapaciteten på containerfrakt drogs ned, trots att efterfrågan fortsatt var hög, och att tomma container blev kvar i USA och Europa, vilket ledde till containerbrist i Asien.

Vidare uppstod coronautbrott bland hamnarbetare och lastbilschaufförer, vilket i sin tur fördröjt leveranser och skapade köbildning i flera av nyckelhamnarna.

Även det fastkilade lastfartyget i Suezkanalen bidrog till krisen för världshandeln.

Enligt Mats Arnesson har dock containersituationen till viss del stabiliserats under sommaren. Även tack vare att man lyckats styra om en del av leveranserna med tåg och i enstaka fall med flygtransport.

– Nu finns det åtminstone containrar att få tag i, även om man måste betala fyra gånger så mycket och räkna med dubbla fraktiden. Tidigare var det mer akut. Numera är det mer en planerande och ekonomisk fråga, så på så sätt är det under en viss kontroll nu.

Kommer fortsätta framöver

Enligt honom tyder dock det mesta på att de höga containerpriserna kommer att fortsätta även framöver.

– I alla fall tills att den största säsongen, som innefattar jul och det kinesiska nyåret i februari, är över. Sedan kommer det säkert att vara en viss eftersläpning så jag skulle inte bli förvånad om det håller i sig till den här tiden nästa år, säger han och fortsätter:

– Priserna kommer ju inte att rasa direkt och rederierna har ju på ett sätt sina bästa tider någonsin nu. Jag tycker att det borde ge oss alla en tankeställare på sikt, hur vi ska ha det i den globala ekonomin framöver. För fler kriser lär komma.

Arkivbild från Singapore.

För Mats Arnessons företag är Kina en mycket viktig handelspartner. Trots det har han, liksom flera kollegor i branschen, valt att flytta en del av produktionen till Europa.

– Som det ser ut nu är väldigt många företag beroende av Kina, och många har fått en tankeställare om behovet av att sprida riskerna. Dessutom är det ett sätt att slippa långa leveranstider och komma närmre marknaderna, vilket har stora miljöfördelar. Vi har redan flyttat vissa produktioner och jobbar stenhårt på att hitta fler lösningar.

Bör handla julklappar i tid

Mats Arnesson tror även att konsumenterna kan komma att tänka sig att betala lite extra.

– Vi har blivit bortskämda och vana vid extremt billiga priser för saker som egentligen är ganska värdefulla och det är inte hållbart på sikt.

Julhandeln kan påverkas av containersituationen, menar Mats Arnesson, vd för produktutvecklingsföretaget Splitvision.

På frågan vilken effekt containersituationen kan komma att ha på konsumenterna i framtiden säger han att vissa saker riskerar att inte komma fram i tid, och att det därmed kan bli tomt på vissa av hyllorna i julhandeln.
– Om man verkligen har bestämt sig för något man vill köpa så är mitt råd att köpa detta i god tid innan. Julen är exempelvis en sådan period där mycket varor ska ut och då är det risk att det blir trångt i leveransleden och därmed mindre lager. Dock tror jag inte att det kommer gapa helt tomt under granarna.

PODD Kan fraktkrisen hota julhandeln?

Aftonbladet Daily med Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen