Kritik mot Tiktok — marknadsför till barn

Av: 

TT

Publicerad:
Barn med mobiltelefon och appen Tiktok. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Barn med mobiltelefon och appen Tiktok. Arkivbild.

Konsumentverket

Smygreklam riktad mot barn, och utmaningar i appen där barnen själva ska agera reklamspridare för företags produkter. Nu riktar Sveriges Konsumenter hård kritik i en europeisk kampanj mot den populära appen Tiktok och uppmanar både svenska och europeiska myndigheter att granska den.

– Tiktok uppmuntrar företag att utforma reklam så att den inte ser ut som reklam. Som vi uppfattar det är målet för marknadsföringen att den ska bli viral och spridas vidare av vanliga användare, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.

Genom att skapa särskilda utmaningar för barnen i appen, som de ska anta och sprida vidare så, blir barnen själva reklampelare för produkterna, förklarar han. Särskilt är det ett godisföretag som gör så, enligt Sinan Akdag.

– För ett par år sedan spreds en utmaning på nätet för att samla in pengar till välgörenhet, ice bucket challenge. Här gör de på liknande sätt, men med produkter som barnen ska visa upp och sprida klipp på.

Marknadsföring mot barn

Sveriges Konsumenter är kritiska till appens marknadsföringsknep, eftersom den riktar sig till barn, också ganska små barn. Men kritiken avser också den virtuella valutan i appen som barnen kan köpa för riktiga pengar. Tiktok-mynten kan sedan användas för att köpa olika saker i appen, men det blir svårt att se vad det egentligen kostar för barnen, enligt Sinan Akdag.

– De ser bara vad det kostar i Tiktok-mynt, och det blir förvirrande. Särskilt för barn som inte är så vana att hantera pengar.

Europeisk kampanj

Tiktok har varit i fokus för olika myndigheters granskningar när det gäller dataskyddsfrågor, exempelvis i Danmark, berättar han. Nu vill Sveriges Konsumenter, tillsammans med 16 andra europeiska konsumentorganisationer i en gemensam kampanj, att både Konsumentverket och europeiska myndigheter ska granska Tiktok.

TT har sökt Konsumentverket, som uppger att det noterat Sveriges Konsumenters pressmeddelande med kritiken, men brevet har ännu inte registrerats hos Konsumentverket. Därför kan myndigheten inte säga så mycket om kritiken ännu, enligt presstjänsten.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN