Solresor i konkurs: ”Finns svenskt intresse att köpa”

Uppdaterad 2020-11-06 | Publicerad 2020-11-05

Svenska Solresors verksamhet upphör efter att företaget som äger charterbolaget gått i konkurs.

Nu hoppas Solresors vd på att en ny ägare vill rädda bolaget.

– Det finns intresse från svenskt håll, säger Peder Hornshøj.

Det danska företaget Travel Co Nordic är moderbolag till flera researrangörer, bland andra svenska Solresor.

Nu har Travel Co Nordic gått i konkurs, vilket Solresor meddelande på sin hemsida under onsdagen. Därmed har resebolagets verksamhet upphört.

”Vi hoppas att vi en dag snart ska kunna hälsa dig varmt välkomna tillbaka med informationen att din bokade resa blir genomförd av en ny ägare. Med förbehåll för Covid-19”, skriver bolaget på sin hemsida.

Solresors vd Peder Hornshøj säger till Aftonbladet att en annan researrangör som ingår i koncernen, danska Bravotours, har köpts ut ur konkursboet av danska investerare.

Hoppas på köp inom några veckor

I oktober gick Solresor in i rekonstruktion i hopp om att få fortsätta sin verksamhet efter att bolaget hamnat i ett tufft ekonomiskt läge på grund av coronapandemin. Flera resor har ställts in sedan i våras.

Förhoppningen nu är att bolaget blir uppköpt av en ny ägare.

– Rekonstruktören jobbar på att sälja Solresor. Det senaste jag hört från rekonstruktören är att det finns intresse från svenskt håll, säger Peder Hornshøj.

Den danska konkursförvaltaren Troels Tuxen, som har hand om ärendet, bekräftar att det finns möjliga köpare både i Sverige och inom Skandinavien.

– Det finns ett ganska bra intresse, men vi vet inte exakt hur lång tid det kommer att ta innan vi eventuellt har en ny ägare. Kanske om en eller två veckor, säger han.

Vad händer med alla svenskar som vill ha tillbaka pengar för inställda resor?

– De kan vända sig till danska resegarantifonden. Även fast du inte är dansk kan du få tillbaka pengarna för att du köpt resan via ett bolag som har danska ägare, säger Troels Tuxen.

Resenärer orkar inte strida

Torbjörn Wadsten från Kumla är en av flera som drabbats av att Solresor ställt in sina resor. Han och frun hade betalat in ett förskott på 5 500 kronor i våras, men fick ett nej när de frågade om det gick att få tillbaka summan.

– Vi hade till och med köpt till ett avbeställningsskydd, men de krävde att vi skulle visa upp ett sjukintyg för att få pengarna tillbaka. Jag kommer aldrig resa med Solresor igen.

Han berättar att de inte har orkar kämpa vidare för att få tillbaka pengarna – och han tror att fler tänker exakt likadant.

– Visst, 5 500 kronor är mycket för oss som är pensionärer, men det är alldeles för mycket byråkrati för att vi ska orka strida mot så här stora bolag. Jag tror att det är fler som känner så, säger Torbjörn Wadsten.