Ministern om svenskarnas shoppingskulder: ”Många far väldigt illa”

Åsa Lindhagen (MP) reagerar på Aftonbladets granskning

Uppdaterad 2021-03-17 | Publicerad 2021-03-15

Under coronakrisen har svenskarnas konsumtionslån skjutit i höjden.

Utvecklingen oroar finansmarknadsminister Åsa Lindhagen.

– Det är upprörande om företag tjänar pengar på människors olycka, säger hon.

Flera instanser slår larm om att svenskarna lånar allt mer till konsumtion. Enligt Finansinspektionen är det framförallt den växande e-handeln som driver på utvecklingen.

– Vi ser en explosionsartad ökning av köp på faktura, avbetalning eller kredit, sa generaldirektören Erik Thedéen när siffrorna presenterades.

Detta återspeglas i att jättebolaget Klarna, som hanterar en stor del av betalningarna på nätet, skickar rekordmånga kunder till Kronofogden.

”Kan få problem under lång tid”

Nyblivna finansmarknadsministern Åsa Lindhagen (MP) reagerar starkt på Aftonbladets granskning.

– Jag tycker att det är väldigt viktigt att frågan tas upp. Människor som blir överskuldsatta kan få allvarliga problem för en lång tid framöver, säger hon.

– Det kan vara lätt att välja att få varan först och betala sedan. Om företag försöker fånga in konsumenter i dyra avbetalningsplaner så tycker jag att det är upprörande.

Finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP).

Klarna vill se skuldregister

I somras infördes en ny lag som förbjuder nätbutiker och betalningsföretag att lista kreditköp över direktbetalningsalternativ.

Finansinspektionen, FI, ser nu över vad lagen har fått för konsekvenser.

– Det ska bli intressant att se vad myndigheten kommer fram till. FI tittar också på hur låneföretag agerar när det kommer till kreditprövningar, säger Åsa Lindhagen.

– De här frågorna är väldigt viktiga för regeringen.

Både politiker och branschföreträdare har efterlyst ett centralt skuldregister. Även Klarna ställer sig bakom den idén.

”Det är ett problem att vi inte kan se de totala skulderna. Det ökar risken för att en skuldsatt person får göra ett kreditköp som denne sedan har svårt att betala tillbaka”, skriver presschefen Niklas Gillström i ett mejl till Aftonbladet.

Åsa Lindhagen är försiktig när hon uttalar sig om den frågan.

– Finns det behov av ytterligare åtgärder för att minska risken att människor hamnar i svåra situationer så är vi alltid öppna för att titta på det.

– Vi har ett ansvar som politiker, men företagen har också ett ansvar att inte tjäna pengar på människors olycka.

Klarnas kunder hade skulder hos Kronofogden på 509 miljoner kronor under fjolåret.

PODD Hur klarar sig Klarna?

Aftonbladet Daily med Gustaf Tronarp, reporter på Min ekonom.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen