Experten om strejkvarningen: ”Värsta tänkbara scenario”

”Allt utsålt – kan bli svårt att boka om”

Publicerad 2022-06-10

Ett strejkhot kan påverka tiotusentals resenärer – mitt under den mest intensiva resesommaren.

Beskedet kan bli förödande för SAS, hävdar flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.

– Det är en perfekt storm, säger han.

Efter att pilotfackets ordförande Martin Lindgren på onsdagen i en intervju med Aftonbladet meddelat att strejkalternativet fanns på bordet, kom så beskedet.

Vid 14-tiden på torsdagen meddelades att 900 av SAS piloter varslar om strejk med start den 29 juni, om inte en överenskommelse mellan parterna nås.

Bakgrunden till konflikten är de förhandlingar som har pågått sedan november 2021, och som kraschade i mars, med utgångna kollektivavtal som följd.

Kan påverka hundratals avgångar dagligen

Beskedet innebär att 250 avgångar med runt 45 000 resenärer kan komma att påverkas – varje dag. Det under årets mest reseintensiva period.

– Det är en katastrofalt dålig nyhet för SAS om det går så långt att det faktiskt blir en strejk av det omfånget som aviseras, säger Hans Jørgen Elnæs, oberoende flyganalytiker.

Hans Jørgen Elnæs, oberoende flyganalytiker.

Han pekar på att bara hotet sänder en oroväckande signal till alla de resenärer som nu väntar på att resa iväg under semesterperioden.

– Den osäkerheten som följer med detta kan ge stora följdkonsekvenser för SAS och förtroendet från resenärerna. Alla som har bokat med SAS har ju ingen aning om vilka flyg som kommer att påverkas i en eventuell strejk. Är det flyget från Stockholm till Nice eller avgången från Oslo till Milano, eller vad händer med mitt byte som jag ska göra till ett annat flyg. Det kommer att leda till en otrolig frustration, säger Hans Jørgen Elnæs.

PLUS: Det gäller om din resa blir inställd

Kan bli svårt att boka om

Han pekar på att de som skulle påverkas direkt av en strejk skulle få svårt att boka om till andra flygbolag under sommaren.

– I juli är nästan all flygkapacitet utsåld eftersom alla ska ut och resa. Det innebär att det kommer bli svårt att boka om de resenärer som påverkas till alternativa flyg.

Han säger vidare att läget är det sämsta tänkbara för SAS att hantera en konsekvens av den här typen.

– Det är värsta tänkbara scenario för SAS och jag skulle vilja kalla det för en perfekt storm. Efter två års pandemi där halva Skandinavien ska på semester i Europa, och i ett läge när SAS behöver intäkterna från varenda såld biljett för att klara att genomföra sparplanen och få in kapital. Det är så allvarligt att det kan bli något som ytterligare skadar bolaget under en lång tid framåt.

ARKIVBILD. Senast SAS-piloter strejkade, 2019, innebar det bland annat inställda och försenade flyg, som ledde till långa köer på Arlanda.

Hans Jørgen Elnæs tror inte att en eventuell strejk innebär dödsstöten för SAS, men konstaterar att arbetet som bolaget har framför sig skulle bli allt tyngre att genomföra.

– Även om det inte fäller SAS så är det mycket allvarligt och det skulle ställa stora krav på bolaget att lyckas genomföra de planer som man har satt upp.

Enligt flyganalytikern Jan Ohlsson ger nyheten om strejkhotet en bild av hur infekterad konflikten mellan piloterna och SAS är.

– Det är svårt att sia om hur det här ska sluta. Man har målat in sig i ett hörn från båda håll där misstron är stor. Jag ser risken för att en strejk faktiskt blir av som överhängande, säger Jan Ohlsson.

SAS: Omöjliga krav

SAS kallar fackets varselbesked för ”väldigt oansvarigt”, och enligt bolagets kommunikationsdirektör Karin Nyman finnas en kravbild från piloterna som SAS anser är ”omöjlig”. Det ska röra sig om krav om en typ av vetorätt i viktiga beslut.

– Det är otroligt viktigt att alla är med och tar ansvar i den här situationen – även Pilotföreningen. Det varsel som man skickade i dag är väldigt oansvarigt, sade Karin Nyman på torsdagen.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln