Svensk Handel varnar – för Black Friday-kaos

Black Friday 2018: Handeln varnar för utmaningar

Uppdaterad 2018-11-23 | Publicerad 2018-11-14

Black Friday ökar i betydelse för handeln. Arkivbild.

Readagen Black Friday fortsätter att växa – dock inte alls i samma omfattning som under senare år.
Men trots lägre tillväxt varnar Svensk Handel för ännu större utmaningar och logistikproblem.

På fredag nästa vecka är det åter igen dags för Black Friday, handelns knep för att få fart på försäljningen inför jul. Konsumenterna ligger också i startgroparna inför readagen enligt branschorganisationen Svensk Handels prognos. Nästan varannan konsument, 47 procent, planerar inköp under Black Friday medan fyra av tio handlare räknar med en ökad försäljning.

Totalt beräknas dagen omsätta mellan 6,3–6,6 miljarder kronor enligt prognosen.

– Det finns en stor osäkerhet om belopp och framtida inköpsplaner, därför redovisar vi ett intervall men man kan säga att det är fortfarande kraftig tillväxt om än inte lika stor som tidigare, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson till TT.

Mindre tillväxt

I USA har begreppet Black Friday sedan början av 2000-talet vuxit sig till den allra viktigaste handelsdagen på året medan företeelsen är betydligt nyare i Sverige. När tillväxten låg på över 50 procent mellan 2015–16 och 47 procent 2016–17, märks nu en mera försiktig utveckling och i stället bedöms den växa 18–25 procent.

– Alla fenomen mognar någon gång och det är kanske så att vi börjar hur Black Friday hittar sin nivå, det här indikerar att det inte kommer att fortsätta att växa i samma takt, säger Johan Davidson.

Trots det varnar Svensk Handel i sin prognos för ännu större utmaningar för handeln och hela logistikkedjan när varorna slutligen ska levereras till konsumenterna.

– Även om nu tillväxttakten avtar så är det ändå fler varor som ska hanteras men vi vet att Postnord säkrat upp med ännu flera personer och tecknat fler avtal med utlämningsställen.

Singles Day – fortfarande litet

Black Friday följer nu "singlarnas dag", e-handelsfenomenet från Kina där e-handelsjätten Alibaba nyligen noterade en omsättning på 30,8 miljarder dollar under ett dygn. Även om en hel del svenska handlare försökt att hänga på singeldagen har den fortfarande en ytterst blygsam plats bland svenska köpdagar.

På frågan "Vilken betydelse anser du att följande helger och högtider har för försäljningen" hamnade singlarnas dag sist, distanserad av såväl mors som fars dag samt nationaldagen.

Svensk Handels undersökning om shopping och Black Friday

Fyra av tio handlar planerar för någon form av kampanj i anslutning till Black Friday nästa vecka.

Nästan varannan svensk planerar inköp under readagen, fler män än kvinnor är köpsugna.

Svensk Handels bedömning är att försäljningen kommer att öka med 18–25 procent jämfört med föregående år och uppgå till 6,3–6,6 miljarder kronor.

Underlaget baseras på extrafrågor i samband med Svensk Handels handelsbarometer samt två konsumentundersökningar genomförda under november 2018.

Konsumentundersökningarna genomfördes i två separata webbenkäter med 1 006 respektive 1 004 deltagande personer.

Källa: Svensk Handel.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu