Då kan F-kassan ge besked om utbetalningen

Uppdaterad 2022-12-02 | Publicerad 2022-12-01

Flera frågetecken kring utbetalningen av elstödet återstår att räta ut.

Enligt Försäkringskassan väntar myndigheten på en förordning som ska ange hur systemet ska utformas.

– Det är framförallt tre pusselbitar som fortfarande saknas, säger Försäkringskassans generaldirektör Nils Öberg i ett pressmeddelande.

Under torsdagen rapporterade TT att elstödet som många privatpersoner väntar på kan komma att betalas ut kontant av Försäkringskassan, den myndighet som har fått i uppdrag att sköta utbetalningarna.

Det handlar om att de som är berättigade stödet men inte har ett konto på den bank som Försäkringskassan har upphandlat med istället kommer att få en utbetalningsavi som kan lösas in på ett bankkontor.

Men nu skriver Försäkringskassan i ett pressmeddelande att ramarna för utbetalningen fortfarande inte är satta. Anledningen är att man väntar på en förordning, som väntas den 22 december, som ska ange hur uppdraget ska gå till väga.

Då kan pengarna tidigast komma

– Det är framförallt tre pusselbitar som fortfarande saknas. Det slutgiltiga innehållet i den förordning som regeringen kommer att remittera de närmaste dagarna behövs för att vi ska kunna skapa rätt utbetalningslösning, säger Nils Öberg.

Han säger även att Försäkringskassan gör ett avrop (ungefär: att göra en beställning inom ett ramavtal) med förnyad konkurrensutsättning som fortfarande inte är avslutat.

– Sist men inte minst krävs ett säkerhetsarrangemang och effektiva kontrollsystem som undanröjer risken att pengarna hamnar i fel fickor. Först när dessa bitar faller på plats, kommer vi att kunna säga när vi är redo att betala ut pengarna.

Det finns fortfarande inte ett spikat datum för när stödet kan betalas ut men enligt pressmeddelandet kommer det tidigast att ske i februari. Vilken bank som kommer att få uppdraget är inte heller fastställt.

Försäkringskassans generaldirektör Nils Öberg.

”Kommer gå utmärkt”

Enligt Försäkringskassans pressmeddelande kommer den som har ett konto på den aktuella banken kunna få sina pengar direkt till sitt konto. Den som inte har det kommer enligt pressmeddelandet kunna ”lösa in till sitt vanliga konto med bank-id gratis.”

– Bankerna har flera lösningar för att lösa in avier. Man kan skicka in det med kuvert hos Nordea, på Swedbank kan man göra det med en bankdosa. Det känns absolut som att det kommer att gå utmärkt. Det är så det funkar med bankavier idag. Jag vet inte varför TT har hakat upp sig på det där, säger Lotta Jernström, pressekreterare på Försäkringskassan.

I övrigt kommer Försäkringskassan inte att uttala sig mer i nuläget.

– Vi kommer inte att ta några följdfrågor, vi har inget mer att säga, vi måste ha en förordning på plats. När något blir färdigt kommer vi att tala om det.

Olika lösningar

Aftonbladet har varit i kontakt med storbankerna och frågat hur de arbetar med avier.

Hannes Mård, presskommunikatör på Swedbank, beskriver hur de generellt hanterar avier kopplat till så kallade betalningsuppdrag:

– Om ett företag eller en myndighet använder sig av Swedbank för ett betalningsuppdrag och vi saknar kontouppgifter för utbetalning till mottagare kan vi skicka en avi istället. Avin kan då lösas in digitalt kostnadsfritt via Swedbank, på ett bankkontor, eller hos ett ombud mot en avgift.

Men:

– Vi löser bara in utbetalningsavier som är utställda av Swedbank, Sparbankerna eller Bankgirot. Det andra alternativet är att lösa in avin hos ett ombud, exempelvis en butik. Det brukar ske mot en avgift.

Följ ämnen i artikeln