Sparpaket på Aftonbladet – 50 tjänster kan försvinna

Uppdaterad 2020-05-07 | Publicerad 2020-05-06

Fler än någonsin läser Aftonbladet, men trots det viker intäkterna.

Tidningen lägger nu fram ett sparpaket som omfattar omkring 50 tjänster.

– Läget är akut för väldigt många i mediebranschen, säger Raoul Grünthal, Sverigechef på ägarbolaget Schibsted.

 Raoul Grünthal, Sverigechef på Schibsted.

Kraftigt fall för annonsintäkterna, minskad försäljning av papperstidningen och coronaviruset som som slår mot hela samhällsekonomin.

Det är flera samverkande faktorer som gör att norska mediekoncernen Schibsted, där Aftonbladet ingår, redovisar ett rejält försämrat resultat för årets första kvartal.

Tidningen sjösätter nu ett sparbeting på 100 miljoner kronor. Omkring 50 tjänster på redaktionen berörs.

– Det är en paradox. Fler än någonsin läser Aftonbladet och vi ser en kraftig ökning i antalet Plusabonnemang. Men trots det så är vi i ett väldigt tufft ekonomiskt läge, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

– För att säkra att Aftonbladet kan fortsätta växa och vara bärkraftigt i en digital värld måste vi nu ställa om och spara rejält, säger publisher Lena K Samuelsson.

Stort fall i annonsintäkterna

De digitala annonsintäkterna föll med omkring 25 procent under de första tre månaderna 2020, jämfört med samma period förra året. Det beror framförallt på att spelbolagen dragit ner på reklamköpen.

Raoul Grünthal betonar att andra företag i Schibstedsfären uppvisar en mer positiv utveckling.

– På en del håll går det väldigt bra. Vi ser att Lendo blivit en viktig del i vår svenska verksamhet, som dessutom ökat transparensen på lånemarknaden. Vi har investerat i hälsoteknikbolaget Mindler, och Blocket står väldigt starkt.

– Här har Aftonbladet en central roll med sin otroliga räckvidd. Aftonbladet är solen i Schibsteds ekosystem. Tidningen är helt nödvändig för att vi ska kunna fortsätta utveckla nya digitala produkter och tjänster.

Aftonbladet.

”Papperstidningen är uthållig”

På grund av coronapandemins ekonomiska följdverkningar har mängder av företag dragit ner på annonseringen. Det gör att Aftonbladet och andra medieföretag står inför stora utmaningar även framöver.

Raoul Grünthal efterlyser politisk handlingskraft för att lindra krisens konsekvenser.

– För många i branschen, inte minst för landsortstidningar, är läget akut. Det måste politikerna inse. Jag skulle vilja se olika typer av stödsystem. Det kan handla om utökat presstöd under en period, eller någon typ av distributionsstöd.

Vad måste göras för att utvecklingen ska vända för Aftonbladet?

– Vi gör allt vi kan för att vidareutveckla annonsaffären. Vi måste också satsa på att öka betalningsviljan för våra digitala prenumeranter.

– På längre sikt är Aftonbladets position mycket stark. I tider som dessa är det viktigt med stabila ägare, och Schibsted är en sådan.

Det pratas om att coronaviruset kan påskynda papperstidningens död. Hur länge kommer Aftonbladets att finnas på papper?

– Det som är strategiskt viktigt för Aftonbladet på sikt är att utveckla den digitala verksamheten. Men jag vill inte spekulera om någon sådan tidshorisont. Papperstidningen har visat sig vara betydligt mer uthållig än många trott.