Experten: Tar flera år innan SAS är tillbaka

Uppdaterad 2020-05-03 | Publicerad 2020-04-28

Nästan halva SAS personalstyrka har varslats om uppsägning. Och det lär dröja innan bolaget lyckas ta sig på fötter.

– Nästa sommar kanske ett halvhyfsat stort SAS kan komma tillbaka, säger flygexperten Jan Ohlsson.

Totalt 5 000 anställda har varslats på SAS. Bakom beslutet ligger det stora tapp som bolaget råkat ut för i samband med coronaviruset.

Exakt hur många piloter som berörs av SAS storvarsel är fortfarande oklart. Bolaget kommer nu att förhandla med den fackliga organisation Svensk Pilotförening (SPF).

– Vi i SPF är alltid öppna för konstruktiva lösningar och för att bevara så många arbetstillfällen som möjligt, säger Martin Lindgren, ordförande i SPF.

Sedan coronaviruset satte stopp för flygen världen över har i princip alla SPF:s medlemmar berörts av korttidsarbete.

– Det har varit lite trafik på SAS men de allra flesta medlemmar har knappt flugit någonting, säger Martin Lindgren.

Martin Lindgren, ordförande i SPF.

Hälften av pilotjobben borta

Branschen har drabbats extremt hårt av virusets framfart. Alla svenska flygbolag har berörts av krisen.

– Åtminstone hälften av alla pilotjobb i Sverige har försvunnit de senaste veckorna. Det är inget enskilt bolag som är drabbat på grund av det är misskött eller för att resenärer väljer andra resvägar. Utan det här en kris som branschen inte klarar av att hantera själv.

Enligt SAS kommer det ta flera år innan branschen återhämtar sig. Martin Lindgren vill däremot inte spekulera om tidsramen.

– Prognoserna spretar ganska ordentligt mellan olika bolag och olika analytiker. Någon kommer pricka rätt men osäkerheten är stor. Jag tror inte det finns något värde i att spekulera i hur stor branschen kommer vara om sex eller tolv månader, säger han.

Lång uppförsbacke för SAS

Flygexperten Jan Ohlsson tror att SAS och hela flygbranschen har en väldigt tuff tid framför sig.

– De kommer tvingas minska kostymen. Många flygplan kommer aldrig att komma tillbaka. De har en lång uppförsbacke med låg beläggning framför sig.

Först och främst försvinner nu sommarens chartertrafik men även den kommande vinterns skid- och semesterresor är hotade, enligt Ohlsson.

– Troligtvis är det först nästa sommar som man kan komma igång. För de klassiska bolagen som SAS kan det dröja till 2023 innan man återhämtat sig, säger han.

Krisen som uppstått i samband med coronaviruset är bland det värsta flygbranschen varit med om.

– Jag har bara varit med i femton år men har aldrig sett något som liknar detta. De flesta som varit längre i branschen säger samma sak, säger Martin Lindgren.