Klarna-kunder debiterades dubbelt: ”Inte mycket pengar kvar”

Klarna: Felet är löst – låg hos Nordea

Publicerad 2021-07-26

Tekniska problem har gjort att vissa köp genom Klarna dragits två gånger.

Louisa som precis köpt en ny soffa för 11 900 kronor är en av de drabbade kunderna.

– Jag loggade in på min bank och såg att det inte var mycket pengar kvar, säger Louisa.

Ett flertal kunder har hört av sig till Aftonbladet och berättat att Klarna dragit betalningar två gånger.

Betalningsföretagets presstjänst bekräftar.

– Vi upplever ett tekniskt problem där vissa kunder felaktigt kan ha debiterats två gånger. Vi arbetar för närvarande med att lösa problemet. Kunder som eventuellt har drabbats kommer självklart att återbetalas, skriver Filippa Bolz, communications manager på Klarna, i ett mejl på förmiddagen.

Louisas soffa, som egentligen kostar 11 900 kronor, blev betydligt dyrare på grund av Klarnas strul.

”Gör skillnad på kontot”

Louisa, 30, hade precis köpt en ny soffa för 11 900 kronor men som blev betydligt dyrare än så.

– Jag valde betala direkt när soffan skulle levereras. Det är normalt att det dras samma dag den kommer, men nu upptäckte jag att summan har dragits två gånger.

Louisa säger att den dubbla betalningen svider i plånboken.

– Det gör lite skillnad på kontot nu i semestertider.

Under förmiddagen har Louisa varit i kontakt med Klarna via deras chatt.

– Jag har skrivit med dem nu på förmiddagen och frågat hur de kan tänka sig att kompensera mig. De säger att de arbetar för att återbetala pengarna så fort som möjligt men jag hade hoppats på någon mer kompensation än så med tanke på att det är ett så stort belopp. Det hade varit en fin gest.

”Blir nog inte så kul för Klarna”

Det kan enligt Klarna ta upp till tre bankdagar innan kunderna får tillbaka sina pengar, men Louisa säger att hon klarar sig.

– Jo men det går att lösa för min del. Men jag kan föreställa mig att det finns andra som kanske inte klarar sig. Det här blir nog inte så kul för Klarna.

Den nya soffan är åtminstone på plats hemma hos Louisa och är enligt henne väldigt bekväm.

– Jag sitter i den nu, den är jättefin.

Klarna: Felet ligger hos Nordea

På eftermiddagen utvecklar Klarna att det inte finns indikationer på att problemet är pågående, och att nya köp alltså inte ska påverkas.

– Vi har fortsatt vår utredning om vad som hänt, och det har visat sig att felet ligger inte hos oss. Det ligger hos Nordea och Bankgirot, säger Niklas Gillström, presschef på Klarna.

Presschefen säger också att fokus ligger på att de drabbade kunderna ska få pengar tillbaka så snart som möjligt. Det ska först och främst vara Nordea-kunder som drabbats.

Klarna skriver på sin hemsida att dubbeldebiteringarna skett den 21 juli. De misstänker att flera tusen kunder drabbats.

Nordea bekräftar för Aftonbladet att en driftstörning på Nordea påverkat ett antal transaktioner genom Bankgirot. Problemet uppges vara löst.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln