Spanska myndigheter: SAS återbetalning är bristfällig

Uppdaterad 2020-06-11 | Publicerad 2020-06-10

Flygjätten SAS har haft stora problem med återbetalning av inställda resor.

Nu utreds bolaget av spanska myndigheter, rapporterar Dagens Næringsliv.

Tusentals resenärer har haft problem med att få pengar tillbaka efter att deras flyg ställts in. Aftonbladet har i flera artiklar berättat om kunder som är missnöjda med det skandinaviska flygbolaget SAS.

Enligt EU:s regler ska bolagen återbetala biljetten inom sju dagar, men så har inte skett.

Det har fått den spanska ministern med ansvar över konsumentfrågor, Alberto Garzón, att agera.

– Majoriteten av flygbolagen har haft en dålig praxis, sa han till Reuters förra vecka.

Den spanska ministern med ansvar över konsumentfrågor, Alberto Garzón, till höger i bild.

”Orättfärdig återbetalningspraxis”

Nu har han bett en domare undersöka 17 flygbolag, bland annat SAS.

”Bolagen har en orättfärdig återbetalningspraxis då de underlåter att informera om kundens rätt till återbetalning inom sju dagar”, skriver de spanska myndigheternas utredare i ett pressmeddelande, enligt Dagens Næringsliv.

De spanska myndigheterna anser att SAS, och de övriga bolagen, inte har informerat resenärerna tillräkligt väl om deras rättigheter.

Tvinga fram återbetalning

De vill nu få till en rättslig prövning och tvinga flygbolagen till återbetalning inom sju dagar.

Ett alternativ till återbetalning, som många flygbolag erbjudit, har varit en såkallad voucher, en summa pengar som kan användas för att boka en ny resa hos bolagen.

Den typen av lösningar vill de spanska myndigheterna nu sätta stopp för och de kräver att alla avtal där kunderna valt en voucher i stället för återbetalning åsidosätts.

På SAS beklagar man att många kunder fått vänta på återbetalning.

”När det gäller SAS återbetalningspolicy följer vi alltid gällande lagar och regler. För SAS del är det viktigt att understryka att vi alltid återbetalar biljetterna till kunderna vid inställda flyg. Dessvärre är återbetalningstiderna för närvarande betydligt längre än vanligt, vilket vi beklagar,” skriver bolagets presschef Freja Annamatz i ett mejl till Aftonbladet.

Följ ämnen i artikeln