Haveri på Avis: Många snuvade på hyrbilar

Jätten skyller på leveransproblem till följd av corona

Av: Gustaf Tronarp

Publicerad:
Uppdaterad:

Emelie Anderberg, 29, skulle åka till Skåne och träffa föräldrarna för första gången på ett halvår.

Men bara några dagar före avresan fick hon veta att hyrbilen hon bokat inte fanns.

Mängder av andra kunder har fått samma besked.

– Avis har inte gjort något för att hjälpa oss, säger hon.

Färden söderut var efterlängtad. På grund av coronapandemin har den 29-åriga Stockholmaren Emelie Anderberg inte träffat sina föräldrar i Skåne sedan i julas.

– Jag hade verkligen sett fram emot att åka ner och umgås med dem, säger hon.

För att kunna resa runt i Sommarsverige på ett säkert sätt bokade Emelie en hyrbil hos Avis redan i april.

– Jag och min sambo hade tänkt att göra lite utflykter och träffa kompisar. Vi hyrde bilen en hel månad.

Men på onsdagsförmiddagen, bara två dagar före uthämtningen, fick Emelie ett samtal från företaget.

– Han som ringde sa att det inte gick att få fram tillräckligt många bilar på grund av corona och att vår reservation hade avbokats.

– Jag tycker att det är väldigt dåligt att de ger ett sådant besked med så kort varsel. Det är extra trist eftersom det är så svårt att hitta tåg eller andra resealternativ nu.

Emelie Anderberg, 29, är mycket kritisk till hur Avis hanterat den uppkomna situationen.
Foto: PRIVAT
Emelie Anderberg, 29, är mycket kritisk till hur Avis hanterat den uppkomna situationen.

Missar stugbokning för 30 000

Ett stort antal personer i samma situation har hört av sig till Aftonbladet. Det rör sig om kunder i Stockholm som gjort långtidsbokningar för sommaren. De flesta har gjort beställningen för flera månader sedan, och Avis har avbokat med bara något dygns marginal.

– De kan inte ge corona skulden för att de inte kan räkna. De vet väl hur många bokningar de har, och då får de se till att få fram bilar, säger Maria, 46.

– Vi har bokat en stuga på Öland i tre veckor. Den kostade 30 000, och nu kan vi inte komma dit, säger 31-årige Martin.

– Killen som ringde till oss hade ingen information om orsaken. Han hänvisade till kundtjänst, men det går inte att komma fram dit.

Martin är långtifrån den enda som har haft stora svårigheter att nå fram till Avis.

– När det till slut var någon som svarade så blev jag hänvisad till andra uthyrningsfirmor. Men det finns knappt några bilar att få tag på, och priserna är skyhöga, säger en person, som vill vara anonym.

Foto: David Zalubowski/AP/TT
Hyrbilar på en parkering. Arkivbild.

Avis: Beror på corona

Avis meddelar via en presskontakt att problemen är kopplade till coronapandemin

”Som många i resesektorn dras vi med följderna av covid-19, det här betyder tyvärr att vi har behövt avboka ett antal hyrbilar på grund av att vi inte fått in de bilar vi behövt”, skriver företaget i ett uttalande till Aftonbladet.

”Det är förstås beklagligt och något vi gör vårt yttersta för att undvika. Där det varit möjligt har vi erbjudit alternativa lösningar.”

Hur många som är drabbade är oklart. Avis uppger att det handlar om ”en liten andel” av det totala antalet uthyrda bilar.

Publicerad:

LÄS VIDARE