Experten om bankstrulet: ”Vanlig it-drift kan gå åt skogen”

Publicerad 2021-11-01

Sitt lugnt i båten när bankerna strular, är budskapet från it-säkerhetsexperten David Jacoby. Enligt honom är det osannlikt att det rör sig om en cyberattack, men strulet kan ändå få konsekvenser.

– Alla förväntar sig nästan att det ska vara en cyberattack men man får inte glömma att det finns vanlig it-drift som kan gå åt skogen, säger it-säkerhetsexperten David Jacoby.

Under måndagsmorgonen har många kunder upplevt problem med att använda Swedbanks och Sparbankens tjänster. Flera har rapporterat att de inte kunnat betala med kort eller använda internetbanken.

Swedbank säger själva att de identifierat problemet men vill ännu inte gå ut med vad det handlar om. Även it-säkerhetsexperten David Jacoby manar till lugn, och säger att man som kund ska sitta lugnt i båten.

It-säkerhetsexperten David Jacoby.

– Låt de göra sitt jobb och visa förståelse för att saker kan gå ner. Jag tror inte de här problemen påverkar pengarna man har på sitt bankkonto eller liknande, säger han.

”Kan ha vanlig förkylning också”

Han tror inte på att det är en cyberattack som ligger bakom problemen.

– Man kan jämföra det med den riktiga världen, alla skriker corona när någon nyser men man kan ju faktiskt ha en vanlig förkylning också, säger David Jacoby.

Han tror att det är mer sannolikt att det är it-problem på företaget som ligger bakom, en risk som enligt honom inte går att eliminera helt.

– Det spelar ingen roll hur mycket man spritar händerna om man är i närheten av någon som är sjuk. It-system kommer gå ner, sen gäller det att ha rutiner så att de funkar igen.

Vilka konsekvenser kan det här få?

– Det kan få allvarliga konsekvenser, företag och privatpersoner kan inte göra de bankärenden de behöver om det påverkar betaltjänster i landet, man kommer inte åt sitt konto och det kan ju vara jobbigt. Men det beror ju på hur djupt problemet ligger.

Många incidenter på kort tid

David Jacoby menar att det varit flera liknande händelser den senaste tiden.

– Plötsligt på ett par månader har de flesta storbanker haft problem på ett eller annat sätt. Senhar det inte varit cyberattacker utan de har haft andra problem. Det oroar mig inte men det är något jag reflektera över, säger David Jacoby.