Vässade vapen mot turistande felparkerare

Josefin Silverberg/TT

Publicerad 2020-07-26

Transportstyrelsen kritiseras för hur utländska fordon hanteras. Arkivbild.

Transportstyrelsen har inlett ett samarbete med Kronofogden för att se över hur man ska kunna få in trängsel- och felparkeringsavgifter från utländska bilister som kör i Sverige.

Detta efter omfattande kritik från Riksrevisionen tidigare i år.

Staten och kommunerna gick miste om 100 miljoner kronor under 2019 på grund av utländska fordon som sluppit trängselskatt och p-böter och så har det sett ut i flera år. Sedan det blev möjligt att ta ut trängselavgift för utländska fordon 2015 har Transportstyrelsen haft svårigheter att lokalisera de utländska fordonens ägare och skicka betalningsuppmaningar till dem.

– Vår debiteringsgrad av utländska fordon inom trängselområdet är 60 procent men ambitionen och inriktningen är 100 procent, säger Torbjörn Bülow, ställföreträdande chef för Transportstyrelsens fordonsinformationsavdelning.

Många missas

Riksrevisionen påpekade flera brister i sin granskning av Transportstyrelsens årsredovisning i maj, bland annat att trängselavgift enbart tas ut för bilar från Sverige och ytterligare elva länder.

Det rör sig om Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland, Litauen, Tyskland, Portugal, Italien, Schweiz samt det åländska bilregistret som Transportstyrelsen har möjlighet att få uppgifter om via sin aviseringspartner, den firma som letar rätt på bilägarna. Från Nederländerna får man uppgifter via informationssystemet EUCARIS där flera europeiska länder delar fordonsdata.

I praktiken innebär det att man tar ut trängselavgift för strax över hälften, 60 procent, av de utländska fordon som omfattas av skattskyldighet. Varannan utländsk bilist som passerar betalstationerna i Stockholm och Göteborg slipper betala den trängselavgift som förare av svenskregistrerade fordon måste betala.

Inga påminnelser

Man skickar heller inte någon betalningspåminnelse för obetalda p-böter när det gäller utländska fordon eller kräver indrivning av beloppen. Andra projekt har haft högre prioritet, enligt Bülow som nämner bland annat bonus malus-systemet för fordon, höjda och differentierade vägavgifter, supermiljöbilspremien, fordonsmålvakter och det övergripande arbetet med att införa trängselskatter och infrastrukturavgifter runt om i Sverige.

Efter Riksrevisionens kritik har Transportstyrelsen jobbat med flera aktiviteter. I höst startar en upphandling om ny aviseringspartner, den firma som letar fram uppgifter om utländska bilägare. Myndigheten har även inlett ett samarbete med Kronofogdemyndigheten.

– Vi ska hitta möjliga lösningar för att skapa indrivning mot ägare av utländska fordon. Den största utmaningen är teknisk, vi behöver få tillgång till olika länders personinformation och vi måste förse Kronofogden med uppgifter för att de ska kunna identifiera ägarna, säger Torbjörn Bülow.

Analysen som man gör med Kronofogden ska vara klar våren 2021. Men hur länge det kan dröja innan ett system är på plats finns det ingen tidsplan för i dagsläget.

– Lösningen som vi kommer fram till med Kronofogden ska kravställas, utvecklas, verifieras och implementeras. Dessutom måste vi prioritera gentemot andra projekt och finansiera det. Jag kan inte svara på när det kommer vara klart, det beror också mycket på hur lösningen kommer att se ut.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln