Över 80 000 Klarna-kunders information läckte

Kartläggningen om haveriet är klar

Av: 

Gustaf Tronarp

TT

Klarna

Klarna-kunder kunde se andra användares namn, mejladress, pågående leveranser eller köphistorik.

En intern rapport visar att information läckte om 83 000 personer under betaljättens teknikhaveri.

– Det här är dåligt för oss, punkt slut, säger vd:n Sebastian Siemiatkowski till Dagens Nyheter.

En bugg som slank igenom alla säkerhetskontroller. Det är Klarnas förklaring till de problem som fick företaget att stänga ner sin app för en dryg vecka sedan.

En kartläggning som bolaget har gjort visar att omkring 83 000 personer fick sin information spridd. I 15 000 av fallen handlar det om uppgifter som gick att koppla till identifierbara personer.

”Vi tar skyddet av våra användares personliga information på väldigt stort allvar och vi beklagar djupt att den här incidenten ägde rum”, skriver betalningsjätten i ett blogginlägg.

I slutet av maj fick betaltjänsten Klarna tekniska problem. Under en halvtimme kunde användare se varandras uppgifter. Arkivbild.

Omdömet: Pinsamt och dåligt

Aftonbladet började söka Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski för en intervju i samband med en granskning av företaget i mars. Då gav pressavdelningen beskedet att hans kalander var full.

Efter apphaveriet gjordes nya förfrågningar, som än så länge inte gett något resultat. Siemiatkowski har dock mejslat fram tid för ett samtal med Dagens Nyheter. Till tidningen säger han att händelsen har påverkat användarnas förtroende för Klarna.

– Ja, varför ska jag skyla det? Det här är dåligt för oss. Och det är pinsamt, och vi är oerhört ledsna. Så enkelt är det. Med det sagt, så finns det massor med saker som vi kan göra bättre.

Klarnas vd och grundare Sebastian Siemiatkowski.

”Vi har rigida kontroller”

I blogginlägget slår Klarna fast att det inte gick att göra köp eller använda sig av den läckta datan på annat sätt.

Orsaken till haveriet var ett mänskligt misstag som gjorde att temporär information lagrades felaktigt i appen.

– Vi har väldigt rigida testkontroller, men tyvärr kan saker ändå gå fel ibland. Det är det som har hänt här, helt enkelt. Med det sagt är det klart att vi analyserar vad vi hade kunnat göra annorlunda för att undvika den här typen av fel i framtiden, säger Sebastian Siemiatkowski till DN.

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk ditt elpris idag och spara pengar - gå med i Kundkraft här.

Kundkraft

Publisert:

Aftonbladet

/

Min ekonomi

/

Klarna

LÄS VIDARE

Så gick det sen för de värsta fallen i ”Lyxfällan”

ÄMNEN I ARTIKELN

Klarna

Finansiell teknik, fintech

Sebastian Siemiatkowski

Betaltjänster

It-säkerhet