Ikea slopar plastförpackningar

Johanna Cederblad/TT

Publicerad 2021-11-23

Bort med plasten – senast 2028 ska Ikeas produkter förpackas i annat än material tillverkat av fossila råvaror.

Ikea gör varje år av med 55 000 ton plast för sina förpackningar – men om sex år ska så gott som all förpackningsplast vara väck. Möbeljätten fasar ut plasten, berättar Maja Kjellberg som är ledare för förpackningsutveckling på Ikea.

– 90 procent av vårt förpackningsmaterial är redan i papper, men nu vill vi få bort de sista procenten plast också, säger hon.

I vissa matförpackningar kommer dock plasten att finnas kvar även efter 2028, eftersom livsmedelssäkerheten kräver det i många länder, enligt Kjellberg.

Ikea ska slopa plasten. Arkivbild.

Minska nedskräpning

Men alla andra plastförpackningar ska ersättas, framför allt av pappersemballage men även nya förpackningsmaterial och metoder uppges vara intressanta.

– Vi vill minska vårt fossilberoende och vår påverkan på nedskräpningen. Om man inte gör sig av med plast på rätt sätt kan den skada djur, natur och hav, säger Kjellberg.

Ikea har dock inte någon siffra över hur stor klimatpåverkan deras plast- respektive pappersförpackningar har.

Ikea använder 850 000 ton papper i sina förpackningar per år. Papper anses mer värt ur återvinningssynpunkt, enligt Kjellberg.

– Vi vet att papper återvinns mer än plast runtom i världen.

Ikea hänvisar till siffror från OECD som säger att papper återvinns till 50 procent medan bara mellan 14 och 18 procent av plastförpackningarna kommer till återvinningen.

Bort med plasten. Arkivbild.

Fasas ut

Alla Ikeas förpackning byts inte ut på en gång utan utfasningen kommer att ske i vågor.

– Vi börjar med nyheterna, nya produkter ska ha plastfria förpackningar till 2025. Sedan går vi vidare till vårt befintliga sortiment.

Plastjakten som Ikea nu vill berätta om omfattar dock bara förpackningarna. Men frågan är om plastfria emballage gör att att vi kan fortsätta att konsumera som hittills.

– Det är en jättestor fråga. Vi på Ikea satsar på produktutveckling för att sakerna ska hålla så att man inte behöver köpa nytt. Men jag är inte någon talesperson för våra produkter, det här gäller förpackningarna, säger Maja Kjellberg.

Följ ämnen i artikeln