Så handlar du säkrast på nätet

Experten tipsar: Så undviker du fällorna med e-handel

Uppdaterad 2019-12-05 | Publicerad 2019-12-04

Julhandeln är i full gång, och precis som tidigare år väljer många att köpa sina klappar på nätet.

Men hur tryggt är det egentligen? Det vet Ronja Johansson Eld från ”Hallå konsument”, som här ger sina bästa tips.

Att göra sin julshopping via nätet har blivit en självklarhet för många.

Men ju fler som handlar – och ju fler handlare det finns – desto mer ökar sannolikheten att lockas in i fällor.

– Det har att göra med att man är för godtrogen. Man läser inte villkoren och man kollar inte vad det är för företag man handlar från, säger Ronja Johansson Eld, vägledare på ”Hallå konsument”, en tjänst från Konsumentverket.

Däremot ska man inte vara rädd för att handla på online, betonar hon. Men det är viktigt att man gör mycket research före köpet.

– Speciellt nu i jul är det bra att kolla hur långa leveranstider företaget har för att inte stå där på julafton utan sina julklappar.

Vanligt med bluffsidor

Vilka är då fällorna som är vanligast att trampa i?

Samtalen som kommer in till Hallå konsument varierar, men allra vanligast är ändå så kallade fejksidor, säger Ronja Johansson Eld.

– Man tror att sidan är svensk men sen visar det sig att den kommer från Kina, exempelvis. Man kanske har beställt en klänning men sen får man hem ett par vantar till en docka. Det är inte helt ovanligt.

– Då är problemet många gånger att man inte kommer i kontakt med kundtjänsten och har man dessutom betalat med Swish, så man har ingen möjlighet att göra en reklamation.

Ronja Johansson Eld tipsar om hur man kommer säkert undan på nätet.

Kontakta kundtjänst – och kolla efter märkningar

Just att komma i kontakt med en kundtjänst är en del av den research man som kund bör göra innan ett köp.

– Börja med att ta kontakt med kundtjänsten och se hur de svarar. Man kan skicka iväg ett mejl och säga att man är intresserad av en produkt bara för att se hur responsen blir, eller om man över huvud taget får någon respons.

Ett annat knep är att kolla efter eventuella trygghetsmärkningar på sajten man tänkt handla från. ”Trygg e-handel” och ”Certifierad e-handel” är två sådana.

Säkrast med kredit

Allra säkrast när det gäller betalning är att betala i efterhand, antingen via faktura eller på kredit, säger Ronja Johansson Eld.

Då är man skyddad av konsumentkreditlagen. Om någonting skulle gå fel kan man rikta samma krav mot företaget som mot kreditgivaren.

– Om du betalar med Swish är chansen liten att exempelvis banken kan hjälpa till med en kortreklamation om någonting skulle gå fel.

Vem ska man vända sig till om man har blivit lurad?

– I första hand ska man klaga direkt till företaget som man har köpt produkten av. Det bör man göra skriftligen, exempelvis via mejl, för att ha bevis att man har klagat och vad det är man har klagat på. Om man inte når en lösning kan man antingen ta kontakt med oss.

– Om inte det löser sig då kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för en kostnadsfri prövning av tvisten, under förutsättning att man uppfyller deras värdegränser, säger Ronja Johansson Eld.

Det säkraste är att handla på kredit på nätet, är Hallå Konsuments råd.

Tänk på det här innan ditt köp

  • Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
  • Kolla upp företaget du ska handla hos.
  • Läs alltid köpevillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.
  • Prova att få tag på företagets kundtjänst.
  • Kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor.
  • Kontrollera om du har ångerrätt om du handlar utanför EU.

Källa: Hallå Konsument

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu