Snart billigare att ladda bilen på jobbet

Publicerad 2023-02-16

Snart blir det skattefritt att ladda sitt privata fordon hos sin arbetsgivare.

Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) ska den slopade förmånsbeskattningen börja gälla från 1 juli 2023.

– Vi vill uppmuntra så många som möjligt att ställa om till klimatsmarta transporter, och det här är ett sätt, säger hon.

Nu ska svenska elbilsägare slippa att betala skatt när de laddar sina privata fordon på jobbet. Det beslutade regeringen på ett regeringssammanträde på torsdagen. Förslaget ska nu först gå till lagrådet och vidare till riksdagen där det enligt regeringen finns majoritet för förslaget.

– Som det är i dag om man tar sin elbil till jobbet och arbetsgivaren har laddinfrastruktur så förmånsbeskattas man för det. Det tycker vi är orimligt vilket nu gör att vi fattat beslut om att göra det skattefritt att ladda privat elbil på jobbet, säger Elisabeth Svantesson till Aftonbladet.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M).

Skattelättnaden ska gälla i tre år

Den förslagna skattelättnaden, som ska börja gälla från den 1 juli, sträcker sig över de kommande tre åren och omfattar både personbilar och lätta lastbilar, men även motorcyklar, mopeder och elcyklar.

Enligt finansministern beräknas beslutet ta bort förmånsbeskattningen på laddning i samband med arbete innebära runt 110 miljoner kronor på helårsbasis i skattebortfall.

– Att så många som möjligt kan ställa om till klimatsmarta transporter är en viktig del av klimatpolitiken. Då är det också klokt att ge incitament för att ha elbilar, och det här underlättar för att man ska kunna ta den till jobbet, säger Elisabeth Svantesson.

I november 2022 tog regeringen beslut om att ta bort den klimatbonus som tidigare betalades ut till den som köpte en ny klimatsmart bil.

Bonusen var riktad mot fordon som släppte ut högst 30 gram koldioxid per kilometer, eller var utrustad med teknik för drift med naturgas eller biogas. I den klassningen innefattades alltså även elbilar.

Det ska bli billigare att ladda bilen på jobbet, tack vare en ny skattelättnad.

Prioriterade bort klimatbonusen

Finansministern uppger att dagens besked inte ska ses som ett plåster på såren för beslutet ta bort klimatbonusen.

– Vi såg att skattebetalarna i år hade behövt ligga ute med ungefär 7 miljarder för klimatbonusen. I en tid där elbilsförsäljningen går bra och där vi har andra viktiga områden som rättsväsende och polis gjorde vi en omprioritering.

Laddinfrastruktur är en fortsatt utmaning

Elisabeth Svantessons bedömning är att elbilsmarknaden fortsatt har bra utveckling och att beslutet om slopad bonus var rätt sett till hur marknaden reagerat.

– Det tycker vi definitivt. Det stora problemet nu är inte elbilsmarknaden som är väl fungerande. Det är istället möjligheten till laddinfrastruktur och där vi tillförde mer pengar i budgeten för att utveckla den.