Rekorddyra bensinen här för att stanna

Expert: Därför är bensinen så dyr just nu

Publicerad 2022-06-04

De senaste dagarna har bensinpriset klättrat och ligger nu på rekordhöga 24,18 kronor litern.

Enligt råvaruexperten Christian Kopfer är det höga prisläget något vi kan behöva vänja oss vid.

– Man kommer inte slå klackarna i taket av förtjusning, säger han.

I veckan steg bensinpriset dagligen och ligger nu på rekordhöga 24,18 kronor litern. Samtidigt kostar en liter diesel 25,46 kronor. I jämförelse toppade dieseln på 28,22 kronor den 9 mars i år.

Backar man tillbaka bandet till den perioden kunde differensen mellan diesel och bensin ligga på över fem kronor, men nu är det alltså lite mer än en krona som skiljer.

– Prisskillnaderna mellan bensin och diesel brukar inte vara så höga egentligen, om man går tillbaka till 2021 låg de ganska nära varandra. Det har snarare varit en anomali sedan februari-mars då gapet har varit stort, säger Christian Kopfer, råvaruexpert på Handelsbanken.

”Världen efterfrågar mer olja”

Att priset har rusat just den senaste veckan har flera förklaringar, enligt Christian Kopfer.

– Det har att göra med att vi har haft en ganska stigande prisförändring på råoljepriset sedan i slutet av mars. Men det underliggande problemet är att världen efterfrågar mer olja än någonsin samtidigt som investeringsviljan har blivit mycket lägre.

Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken.

Kriget påverkar

Även kriget i Ukraina och oljesanktionerna mot Ryssland har en stor inverkan på drivmedelsprisernas utveckling. Priset på råolja har stigit med nära 50 procent sedan årsskiftet.

– När ett land köper olja så köper det inte bara från en leverantör, det köper från flera. När man slänger ut en leverantör skapar det en ökad förfrågan på Brentoljan, alltså den så kallade Nordsjöoljan, säger Christian Kopfer.

– Problemet är att det inte finns tillräckligt i Nordsjön. Det gör att man behöver kolla med andra leverantörer, som Saudiarabien eller kanske Afrika. Men det stökar till en del i handelsflödena.

Att hitta nya leverantörer gör att drivmedelspriserna lär stanna på höga nivåer då det innebär dyrare transportkostnader, tror Christian Kopfer.

Att göra affärer med totalitära regimer som exempelvis Saudiarabien kan dessutom vara problematiskt ur ett politiskt perspektiv.

– Det kan absolut innebära en del geopolitiska problem. Får du ett högt beroende av en leverantör kan det bli svårt om du hamnar i en jobbig situation rent maktbalansmässigt.

Drivmedelspriserna rusar igen.

Skattesänkningen ger svag effekt

Skattereduktionen som infördes infördes i maj, som innebar en sänkning på 1,80 kronor litern, syns inte längre vid pumparna. Sänkningen åts upp drygt två veckor senare.

– I slutet av april var priserna lägre än nu så tyvärr är effekten av den skattesänkningen väldigt liten.

Christian Kopfer tror dock att priset kommer att sjunka tillbaka något inom kort då oljeorganisationen OPEC nyligen meddelade att de ska öka råoljeproduktionen de kommande månaderna. Under juli och augusti ska man tillverka 200 000 extra fat per dag för att möta efterfrågan.

– Men det blir inget dramatiskt fall, det kommer gå ned lite men man kommer inte slå klackarna i taket av förtjusning. Det kanske kommer ner med 50 öre eller liknande.

Följ ämnen i artikeln