Bank stoppar tjänster – satsar på robotar

Uppdaterad 2017-09-19 | Publicerad 2017-08-09

Nordnet satsar på artificiell intelligens och robotrådgivning.

Att betala räkningar och föra över pengar till andra personers konton blir snart omöjligt.
I stället satsar Nordnet på robotteknik.
– Robotar och människor ska arbeta sida vid sida, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

Från och med den 18 september kan inte Nordnets kunder längre betala räkningar direkt från sina konton eller föra över pengar till andra bankkonton än sina egna.

Orsaken är att banken har ändrat sin strategi.

– För ett par år sedan hade vi en strategi att vi skulle bli en fullservice-bank, men det har vi inte längre. Nu fokuserar vi på sparande, investeringar och lån, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

Roboten Amelia tar hand om kunder

Enligt honom är det enbart ett hundratal kunder som har använt sig av banktjänsterna som nu tas bart.

– Det är ett fåtal kunder som har hört av sig efter att vi meddelat att vi ska ta bort dem. De tyckte att det var synd.

I höst gör Nordnet i stället en omfattande satsning på artificiell intelligens. Allra först kommer en robot vid namn Amelia att lanseras.

Amelia har till uppgift att hjälpa nya sparare att aktivera sina konton.

– Det handlar i första hand om att göra det lättare för folk att komma igång med ett sparande. Det kan vara ganska krångligt att komma igång med det i dag, när man till exempel ska öppna konton och värdepapperstjänster.

Ger råd om placeringar

En tjänst inom robotrådgivning håller också på att utvecklas. I stället för att kunden går in på ett fysiskt bankkontor för att få hjälp med hur sina pengar ska placeras ska detta skötas digitalt.

Genom att kunden får svara på frågor om sin placeringshorisont, riskzon och hur mycket pengar man vill placera kommer robotrådgivaren att kunna ge ett placeringsförslag.

– Det handlar inte om att vi ska ersätta människor, utan att robotar och människor ska arbeta sida vid sida.