Strul för flera storbanker: ”Ber om ursäkt”

Publicerad 2021-11-01

Flera användare berättade om betalningsstrul hos flera av storbankerna.

Bland annat hade Swedbank stora problem som nu meddelar att problemen ska vara lösta.

”Vi ser nu att våra system är igång och vi ser att kunderna återigen kan använda våra tjänster”, skriver Swedbank i ett mejl till Aftonbladet.

På måndagen var det strul för Swedbank och Sparbanken, enligt flera läsare. Personer berättade att det inte gick att logga in på varken hemsidan eller apparna. Flera användare berättade att de inte kunde betala med kort i butiker eller logga in på sina internetkonton.

Många kunder har felanmält problemet på sajten Downdetector.

Swedbank medgav att det var problem och störningar i flera av deras tjänster så som appar, internetbank och telefon. Tidigt kunde banken konstatera vad som hade orsakat störningen.

Vid klockan 14 meddelade Swedbank att problemen skulle vara lösta.

”Vi ser nu att våra system är igång och vi ser att kunderna återigen kan använda våra tjänster. Men det kan vara så att vissa kunder fortfarande upplever problem”, skriver Ralf Bagner, presstalesperson hos Swedbank i ett mejl till Aftonbladet.

Problem hos andra banker

Skulle det fortfarande vara problem rekommenderar banken att starta om appen eller datorn.

”Vi ber våra kunder om ursäkt för de problem som den här störningen har orsakat”, skriver banken.

Butiksbesökare hörde även av sig om att det var betalningssvårigheter på Pressbyrån. Även Ica hade problem med betalningar vilket orsakades av problemet hos Swedbank.

– Det finns betalningsproblem men det problemet ligger utanför Ica. Sannolikt hänger det ihop med Swedbanks problem, sa Jenny Gerges, presstalesperson hos Ica under måndagsmorgonen.

Även Nordeabanken upplevde tekniska problem och bad om ursäkt.

Exakt vad som orsakade driftstörningen är oklart.

Följ ämnen i artikeln