Tiotusentals kunder drabbade av problem på Tui

Publicerad 2021-10-08

Tiotusentals av researrangören Tuis kunder har fått sin resa av- eller ombokad.

På Facebook rasar nu drabbade resenärer – som inte lyckas få kontakt med företagets kundservice.

– Det vi säger är förlåt, ungefär. För att det är så här, säger kommunikationschef Adam Györki.

Tuis Facebooksida kokar ilskan. Flera kunder skriver att de fått sin resa avbokad eller ombokad, men nu inte kan komma i kontakt med företaget.

”Er kundservice är obefintlig och ett hån”, skriver en person. En annan menar att han stått i kö i 40 minuter, lämnat sitt bokningsnummer, blev återplacerad till en kö i en timme och sedan avslutades samtalet.

”Leker ni med folk?”, skriver denne kund.

Tuis pressansvarige Adam Györki bekräftar att det är jättesvårt att komma fram just nu. Problemet rör sig om stora förändringar i flygtider.

– Vi gör massor av förändringar i vårt flygprogram. Pandemin har slängt om det, vilket gör att vi behöver ändra vart man kan flyga och när man kan flyga den kommande tiden.

Adam Györki, kommunikationschef på nordiska Tui.

Tiotusentals drabbade

Det blir som dominobrickor som faller, när ett plan behöver planeras om. Om ett plan ställs in behöver det planeras om, vilket sätter igång ett stort pussel. Det kan vara små ändringar, som en liten förskjutning i flygtiden, eller stora ändringar som att en resa skjuts upp eller ställs in.

Enligt Adam Györki är det tiotusentals kunder som är drabbade.

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service, det här gör ju ont, såklart.

Det är framför allt Thailand och Mexiko som ställer till det. Tui kommer inte att komma igång med Thailandsresorna vid den tidpunkt de önskade, och när de skjuts upp eller ändras skapar det krångel.

– Alla destinationer och alla tider är drabbade, men inte alla kunder. 

Kompenserar kunderna

Adam Györki rekommenderar inte kunderna att ringa Tui, utan i stället skriva till dem via Messenger. Företaget kan då svara när tid finns, och kunden slipper telefonkön.

Tui försöker erbjuda kunder olika typer av kompensation, samt möjligheten att helt kunna avboka. Men det är fortfarande många som är arga.

– Vi jobbar så hårt vi kan för att vi ska kunna ge bra service. Det här gör ju ont, såklart.

Flera kunder har frågat på deras Facebooksida om den dåliga servicen beror på att de är på väg att gå i konkurs eller har ekonomiska problem.

Det avvisar Adam Györki helt:

– Vi är ekonomiskt solida och stabila. Det är en konsekvens av att vi är på väg ut ur en pandemi.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln