Aftonbladet slår nya rekord: ”En helt fantastisk bedrift”

Publicerad 2021-02-12

Annonsmarknaden var i botten och på det kom pandemin. Svenska mediehus var hårt pressade i våras, också Aftonbladet.

Men efter en tuff vår och sommar och med nära fyra miljoner läsare som stöd varje dag har Aftonbladet vänt utvecklingen och visar nu nya rekord. 

– En helt fantastisk bedrift, säger Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsteds mediehus i Sverige och Norge.

Siv Juvik Tveitnes, chef för Schibsteds mediehus i Sverige och Norge

Utmaningarna för de svenska dagstidningarna var stora redan före pandemin, även för marknadsledande Aftonbladet som drabbats hårt av en vikande annonsmarknad där Google och Facebook senaste åren tagit en väldigt stor del av tillväxten online.

– Den stora paradoxen 2020 har varit det rekordhöga engagemang vi sett från läsare och tittare, samtidigt som covid-19 slagit hårt mot annonsmarknaden. Vi har jobbat intensivt under året för att utveckla Aftonbladets journalistik, säkra en långsiktigt stark affär och vår position som Sveriges största nyhetssajt , säger Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd.

Under våren 2020 lade Aftonbladet ett sparpaket på 100 miljoner kronor. Samtidigt fortsatte redaktionen och övriga avdelningar att se till att Aftonbladet levde upp till läsarnas krav och förväntningar på en snabb, relevant och saklig nyhetsförmedling liksom journalistik om mat & dryck, ekonomi, hälsa och annan feature.

Resultatet överträffade alla förväntningar.

Aftonbladet går starkare ur fjärde kvartalet 2020 än motsvarande period 2019. Tidningen ökade intäkterna med tre procent, till 416 miljoner kronor, jämfört med 404 miljoner 2019.

– Att Aftonbladet nu går ut starkare i fjärde kvartalet 2020 jämfört med motsvarande kvartal 2019 är en helt fantastisk bedrift och inget vi trodde var möjligt när pandemin slog till mot annonsmarknaden i våras, säger Siv Juvik Tveitnes.

En förklaring är att annonsmarknaden under andra halvåret återhämtade sig till mer normala nivåer. En annan att betalningsviljan för Aftonbladets journalistik ökat, allt fler väljer att bli prenumeranter på Plus som gett kraftigt ökade intäkter under 2020, bland annat med satsning på sporträttigheter, kreativa redaktionella grepp och kampanjer.

Miljontals svenskar har under det nyhetsintensiva 2020 varje dag sökt information om det senaste som hänt på Aftonbladet – inte minst om corona och covid-19.

– Vi ser att Aftonbladet stärkt sin nyhetsposition under året. Jag är väldigt stolt över hur medarbetarna jobbat för att leverera inom samhällsuppdraget i en tid när informationsbehovet kanske varit större än någonsin, säger Siv Juvik Tveitnes.

Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson.

Fördjupad kontakt med läsarna

Aftonbladets coronalive är central i nyhetsarbetet och något av en lägereld för svensk folket. En eld som brunnit dygnet runt sedan den 25 januari 2020.

Totalt har coronaliven haft en halv miljard besök, med upp till 1,5 miljoner läsare dagligen och över en halv miljon läsarinteraktioner i form av frågor och inlägg.

– Vår liverapportering om corona och den direkta kontakten har fördjupat Aftonbladets relation med läsarna. Det saknar motstycke och är förstås väldigt viktigt för oss. Det visar att vi har läsarnas förtroende när det gäller, säger Lena K Samuelsson.

Aftonbladets relation med svenska folket har kanske aldrig varit starkare än nu. I november noterades ett nytt rekord, 3,98 miljoner i total daglig räckvidd. Det innebär att mer än varannan svensk mellan 16 och 80 år läser Aftonbladet. Varje dag.

Rekordhöga 30 procent av de tillfrågade i åldern 15–49 uppger att de väljer Aftonbladet som sin första nyhetsdestination, visar Ungdomsbarometerns senaste undersökning från december/januari. Det är en ökning med fem procentenheter sedan förra mätningen i somras. På andra plats kommer SVT med 21 procent och på tredje plats TV4 med sju procent. Fem procent av de tillfrågade har Expressen som förstaval.

– Vi är tacksamma för de yngre mediekonsumenternas förtroende och vi ser hur vi når ännu fler yngre med vår omfattande satsning på poddar, säger Lena K Samuelsson.

Aftonbladets redaktion. Obs: Arkivbild.

Ökade digitala prenumerationsintäkter

En förklaring till att många yngre söker sig till Aftonbladets journalistik är den stora satsningen på onlinevideo och live-tv med kvällstidningens tonalitet.

Som bevakningen av USA-valet, där Aftonbladet lockade flest tittare av alla svenska mediehus online, med strax över 7,6 miljoner startade strömmar, enligt mätinstitutet MMS. Inte minst programserien ”Julia & Julia & USA”, med poddprofilerna Julia Frändfors och Julia Lyskova, lockade unga tittare.

I mars 2020 lanserade Aftonbladet hälsotjänsten Wellobe (tidigare Viktklubb). Wellobe har bidragit till den goda utvecklingen för det digitala mediehuset under andra halvåret.

– Vi har lyckats öka de digitala prenumerationsintäkterna ordentligt både för Plus och Wellobe, i fjärde kvartalet, men också på helår. Det är förstås mycket glädjande och visar också att vi gör något som våra läsare gillar och verkligen vill använda och har nytta av i sin vardag. Vår papperstidning står fortfarande för starka intäkter och magasinen lyckas leverera samma resultat som 2019, säger Lena K Samuelsson.

Går bra för hela Schibsted

Aftonbladet visar totalt goda resultat, rekord i engagemang och räckvidd. Viktigt för nyhetsjournalistiken i stort är också att det går bra för hela Schibsted, den mediekoncern som Aftonbladet och Svenska Dagbladet är en del av tillsammans med bolag som Lendo, Blocket och Prisjakt.

Schibsteds nyhetsmedier växte med fem procent under det fjärde kvartalet och omsättningen landade på över två miljarder norska kronor, med en vinstmarginal på 14 procent.

– Både de senaste kvartalssiffrorna och hela 2020 blev bättre än vi vågat hoppas, under ett minst sagt extraordinärt år. Resultatet beror på ett starkt engagemang och ökad betalningsvilja för våra nyhetsprodukter, bra kostnadskontroll och en fantastisk insats från våra medarbetare, säger Siv Juvik Tveitnes.

Intäkterna för Schibsted som koncern landade på 3 620 miljoner norska kronor (3 316 MNOK) under det fjärde kvartalet, en ökning med 4 procent justerat för valutaförändringar jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Resultatet (EBITDA) ökade med 45 procent till 665 miljoner norska kronor (460 MNOK).